ANASAYFA
SÝRKÜLER
2008/064 : Emekli Çalýþanlar (Baðýmlý-Baðýmsýz) Ýçin Sosyal Güvenlik Destek Primi Uygulamalarý Yazdr E-posta

           
16.06.2006 tarih ve 26200 sayýlý Resmi Gazete’de yayýmlanan ancak 01.Ekim.2008 tarihinde yürürlüðe giren 5510 Sayýlý “Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanunu”nun “Geçici 14. maddesi ile “Sosyal Güvenlik Destek Primi”ne iliþkin geçiþ hükümleri düzenlenmiþtir.

            5510 Sayýlý Kanun’un Geçici 14. maddesi hükümlerine göre “Emekli” statüsünde bulunup, baðýmlý olarak veya kendi nam ve hesabýna çalýþmaya devam edenlerin Sosyal Güvenlik Destek Primi uygulamalarý aþaðýda kaydedilmektedir.

            1.) Hizmet Akdi ile Baðýmlý Çalýþanlar:

                   Hizmet akdi ile baðýmlý çalýþan emeklilere iliþkin olarak uygulanacak sosyal güvenlik destek primi ile ilgili ayrýntýlý bilgiler sizlere 2008/056 No’lu Sirkülerimizin 2:) No’lu bölümünde verilmiþ idi. Buna göre;

                   5510 Sayýlý Kanun’un yürürlük tarihinden (01.10.2008) önce SSK kapsamýnda olanlardan;

                   * Kanunun yürürlük tarihinden önce SSK’ya tabi yaþlýlýk aylýðý baðlananlarýn, 
                   * Kanunun yürürlük tarihinden önce SSK’ya tabi yaþlýlýk aylýðý baðlanýp SSK mevzuatýna göre yeniden çalýþmaya baþlayanlarýn,
                   * Kanunun yürürlük tarihinden önce SSK’ya tabi yaþlýlýk aylýðý baðlanýp SSK mevzuatýna göre yeniden çalýþmaya baþlayanlardan tekrar aylýk baðlananlarýn,
                   * Kanunun yürürlük tarihinden önce iþe baþlamýþ olanlara 5510 Sayýlý Kanuna göre yaþlýlýk aylýðý baðlananlarýn,

5510 Sayýlý Kanunun yürürlük tarihinden sonra tekrar çalýþmaya baþlamak istemeleri halinde, prime esas kazançlarýnýn % 30’u ile kýsa vadeli sigorta prim oraný (Ýþyeri tehlike sýnýfýna göre % 1 ile % 6,5) toplamýna tekabül eden miktarda sosyal güvenlik destek primi ödemeleri (Emekli iþçiden kesilecek toplam prim oraný % 7,5 olup, geri kalan prim iþveren hissesidir.) halinde emekli aylýklarýný kestirmeden çalýþma imkanlarý mümkün olacaktýr.

                   Yani 5510 Sayýlý Kanun’un yürürlük tarihinden önce sigortalý olanlar, emekli olduktan sonra SGDP ödeyerek çalýþabileceklerdir. Bu sigortalýlarýn ne zaman emekli olduklarýnýn/olacaklarýnýn önemi yoktur.

            2.) Kanunun Yürürlük Tarihinden Sonra Aylýk Baðlanýp Hizmet Akdiyle Çalýþanlar:

                   5510 Sayýlý Kanunun yürürlük tarihinden sonra ilk defa sigortalý olanlarýn hangi statüde çalýþýp çalýþmadýklarýna ve hangi statüden yaþlýlýk veya emekli aylýðý baðlanýp baðlanmadýðýna bakýlmaksýzýn, Kanunun 4. maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendi kapsamýnda hizmet akdi ile çalýþýlmasý durumunda sosyal güvenlik destek primi ödenerek aylýklarýn kestirilmemesi imkaný bulunmamaktadýr. Bu durumda olanlar, aylýklarýný kestirerek tüm sigorta kollarýna tabi olmak zorunda olacaklardýr.

                   Yani 01.10.2008 tarihinden sonra ilk defa sigortalý olanlar, yaþlýlýk aylýðý baðlandýktan sonra (emekli olduktan sonra) sosyal güvenlik destek primi ödeyerek 5510 sayýlý Kanun’un 4/a sigortalýsý olarak çalýþamayacaklardýr. Çalýþtýklarý takdirde emekli maaþlarý kesilecektir.

            3.) Kendi Nam ve Hesabýna Baðýmsýz Çalýþanlar:

                   Gerek 5510 Sayýlý Kanunun yürürlük tarihinden önce 1479 Sayýlý Kanun kapsamýnda sosyal güvenlik destek primi ödeyenler, gerekse Kanunun yürürlük tarihinden sonra ilk defa 5510 Sayýlý Kanun kapsamýnda kendi nam ve hesabýna baðýmsýz (4/b sigortalýlarý) çalýþanlardan, almakta olduklarý emekli aylýklarýnýn % 15’i tutarýnda sosyal güvenlik destek primi kesilmek þartýyla aylýklarýnýn ödenmesine devam edilecektir. Ancak, % 15’lik oran, 5510 Sayýlý Kanunun yürürlüðe girdiði yýl (2008) için % 12, 2009 yýlý için % 13, 2010 yýlý için % 14 ve 2011 ve takip eden yýllar için de % 15 oranýnda kademeli olarak uygulanacaktýr.

                   Bu uygulama emekli þirket ortaklarý ve emekli olup, kendi nam ve hesabýna çalýþanlar için cari olup,  eski uygulamada bu kiþiler Bað-Kur tarafýndan açýklanan 24 basamaklý gelir tablosunun 12. basamaðýnda kayýtlý gelir tutarýnýn % 10’u oranýnda SGDP ödemekteydiler.

            4.) Tarýmsal Faaliyette Bulunanlar:

                   Tarýmsal faaliyetler sonucu aylýk baðlandýktan sonra tekrar çalýþmaya baþlayanlar için sosyal güvenlik destek primi ödenmesi þartý aranmadan, bunlar aylýklarýný almaya devam edeceklerdir.

            5.) Harp Mamülleri ile Terörle Mücadele Kanunu ve Nakdi Tazminat ve Aylýk Baðlanmasý Hakkýnda Kanun Kapsamýnda Aylýk Alanlar:

                   * Harp malûlleri ile 12.04.1991 tarihli ve 3713 Sayýlý Terörle Mücadele Kanunu, 03.11.1980 tarihli ve 2330 Sayýlý Nakdi Tazminat ve Aylýk Baðlanmasý Hakkýnda Kanuna göre aylýklarý hesaplanarak ödenen veya asayiþ ve güvenliðin saðlanmasý ile ilgili kanunlara göre vazife malûllüðü aylýðý almakta iken; 5510 sayýlý Kanunun yürürlüðe girdiði tarih itibariyle çalýþmaya devam edenler ile sonradan 5510 Sayýlý Kanuna tabi çalýþmaya baþlayacaklardan sosyal güvenlik destek primi alýnmayacaktýr.

                   * Emekli Sandýðý’na tabi vazife malûllüðü aylýðý almakta iken 5510 Sayýlý Kanunun yürürlüðe girdiði tarih itibariyle hizmet akdi veya kendi nam ve hesabýna baðýmsýz olarak çalýþmaya devam edenler hakkýnda, 5510 Sayýlý Kanunun yürürlük tarihinden itibaren bir ay içinde yazýlý talepleri doðrultusunda iþ kazasý ve meslek hastalýðý sigortasý hükümleri ve uzun vadeli sigorta kollarý veya sosyal güvenlik destek primine ait hükümler uygulanacaktýr. Bunlardan uzun vadeli sigorta primi ödeyenlerin belirtilen süre içinde yazýlý talepte bulunmamalarý halinde iþ kazasý meslek hastalýðý hükümleri uygulanacak ve bunlardan ayrýca sosyal güvenlik destek primi kesilmeyecektir.

                   * 5510 Sayýlý Kanunun yürürlüðe girdiði tarihten önce Emekli Sandýðýna tabi olup, 5510 Sayýlý Kanun’un yürürlüðe girdiði tarihten sonra vazife malûllüðü aylýðý baðlananlardan, hizmet akdi veya kendi nam ve hesabýna baðýmsýz olarak çalýþmaya baþlayanlar hakkýnda da yazýlý talepleri doðrultusunda iþlem yapýlacak ve bunlardan ayrýca genel saðlýk sigortasý primi alýnmayacaktýr.

                   * 3713 Sayýlý Kanuna göre vazife malûllüðü aylýðý almakta olanlar, sýnýf veya görev deðiþtirerek çalýþmaya devam eden iþtirakçiler ile ayný Kanun kapsamýna giren olaylar sebebiyle vazife malûllüðü aylýðý alan ve 5510 Sayýlý Kanuna göre kamu görevlisi olarak çalýþan veya daha sonra çalýþmaya baþlayan er ve erbaþlarýn, bu Kanunun yürürlük tarihinden sonra müracaat tarihlerini takip eden aybaþýndan itibaren 5510 Sayýlý Kanunla yürürlükten kaldýrýlan hükümleri de dahil Emekli Sandýðý mevzuatýna göre görevlerinden ayrýlmasýna gerek kalmaksýzýn alýnacak emekliye sevk onayýna istinaden vazife malûllüðü aylýklarý baðlanarak ödenecek ve bunlardan görevlerinden emekliye ayrýlanlar hakkýnda, 5510 Sayýlý Kanunla yürürlükten kaldýrýlan hükümler de dahil mülga Emekli Sandýðý mevzuatýna göre iþlem yapýlacaktýr.

            Yukarýdaki açýklamalar 5510 Sayýlý Kanun’un geçici 14. maddesi hükümlerine istinaden bilgilendirmek amacýyla hazýrlanmýþ olup, konuya iliþkin olarak Sosyal Güvenlik Kurumu tarafýndan Genelge hazýrlanmasý beklenmektedir.

            Keyfiyet bilgilerinize sunulur. 

                                                                    Saygýlarýmýzla

                                                                          YANIT
                                                        YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                      VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                                  VERGÝ BÖLÜMÜ
 
2008/063 : Ücretlerin Banka Kanalý ile Ödenmesi Uygulamasý Yazdr E-posta

           
4857 sayýlý Ýþ Kanunu’nun “Ücret ve ücretin ödenmesi” baþlýklý 32. maddesinin 2. fýkrasýnda ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeþit istihkakýn kural olarak, Türk parasý ile iþyerinde veya özel olarak açýlan bir banka hesabýna ödeneceði hükmü yer almaktadýr.

            Bahsekonu maddenin 3. fýkrasýnda ise iþçinin ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeþit istihkakýnýn özel olarak açýlan banka hesaplarýna yatýrýlmak suretiyle ödenmesine iliþkin diðer usul ve esaslarýn Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý, Maliye Bakanlýðý ve Hazine Müsteþarlýðýndan sorumlu Devlet Bakanlýðý’nca müþtereken çýkarýlacak yönetmelik ile düzenleneceði belirtilmektedir. 

            Bu yetki uyarýnca Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý tarafýndan hazýrlanan “Ücret, Prim, Ýkramiye ve Bu Nitelikteki Her Türlü Ýstihkakýn Bankalar Aracýlýðýyla Ödenmesine Dair Yönetmelik18.Kasým.2008 tarih ve 27058 sayýlý Resmi Gazete’de yayýmlanmýþtýr.

            01.Ocak.2009 tarihinde yürürlüðe girecek olan söz konusu yönetmelik ile;

           * 4857 sayýlý Ýþ Kanunu kapsamýnda çalýþtýrýlan iþçilerin, 
           * 5953 sayýlý Basýn Mesleðinde Çalýþanlarla Çalýþtýranlar Arasýndaki Münasebetlerin Tanzimi Hakkýnda Kanun kapsamýnda çalýþtýrýlan gazetecilerin,
           * 854 Deniz Ýþ Kanunu kapsamýnda çalýþtýrýlan gemi adamlarýnýn,

ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her türlü istihkakýnýn bankalar aracýlýðýyla ödenmesine iliþkin usul ve esaslar düzenlenmektedir.

            Konuya iliþkin ön bilgiler sizlere 2008/055 No'lu Sirkülerimiz ile duyurulmuþ olup, bu kez yönetmelik ile belirlenen düzenlemeler aþaðýda ayrýntýlý bir þekilde bilgilerinize sunulmaktadýr.

            1.) Kapsama Giren Ödemeler ile Bankadan Ödeme Zorunluluðuna Uyulmamasýnýn Yaptýrýmlarý

                    1.1:) Ýþ Kanunu kapsamýnda çalýþtýrýlan iþçilere yapýlan ödemeler

                            Ýþyerleri ve iþletmelerinde 4857 sayýlý Ýþ Kanunu hükümlerinin uygulandýðý iþverenler ile üçüncü kiþiler, Türkiye genelinde çalýþtýrdýklarý iþçi sayýsýnýn en az 10 olmasý hâlinde, çalýþtýrdýklarý iþçiye o ay içinde yapacaklarý her türlü ödemenin kanuni kesintiler düþüldükten sonra kalan net tutarýný, bankalar aracýlýðýyla ödemekle yükümlüdürler.

                            01.Ocak.2009 tarihinden itibaren, iþçiye, Ýþ Kanunu’ndan veya toplu iþ sözleþmesinden veyahut iþ sözleþmesinden doðan alacaklarýný, bankalar aracýlýðýyla ödemeyen iþverene veya iþveren vekiline veyahut üçüncü kiþiye, Ýþ Kanunu’nun 102. maddesinin 1/a bendi uyarýnca, Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý’nýn ilgili birimi tarafýndan idari para cezasý kesilecektir.

                            Ýþ Kanunu’nun yukarýda belirtilen hükmünde ise ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeþit istihkakýný zorunlu tutulduðu halde özel olarak açýlan banka hesabýna ödemeyen iþveren, iþveren vekili ve üçüncü kiþiye bu durumda olan her iþçi ve her ay için 100,00 YTL. idari para cezasý kesileceði hükmü yer almaktadýr.

                    1.2:) 5953 sayýlý Kanuna tabi olarak çalýþan gazetecilere yapýlan ödemeler

                            5953 sayýlý Kanuna tabi olarak Türkiye genelinde en az 10 gazeteci çalýþtýran iþverenler, çalýþtýrdýklarý gazeteciye o ay içinde yapacaklarý her türlü ödemenin kanuni kesintiler düþüldükten sonra kalan net tutarýný, bankalar aracýlýðýyla ödemekle yükümlüdürler.

                            Gazeteci çalýþtýran iþverenler, ayný zamanda 5953 sayýlý Kanun hükümleri dýþýnda kalan ve Ýþ Kanunu’nda “iþçi” tanýmýna giren kimseleri çalýþtýrmalarý hâlinde, çalýþtýrýlan gazeteci sayýsý ile iþçi sayýsý toplamýnýn en az 10 olmasý durumunda, çalýþtýrdýklarý gazeteci ve iþçiye o ay içinde yapacaklarý her türlü ödemenin kanunî kesintiler düþüldükten sonra kalan net tutarýný, bankalar aracýlýðýyla ödemekle yükümlüdürler.

                            Yönetmelikte ayrýca, 01.Ocak.2009 tarihinden itibaren, zorunlu tutulduðu halde gazeteciye yapýlan ödemeleri bankalar aracýlýðýyla yapmayan iþverene, 5953 sayýlý Kanun’un 27. maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendi uyarýnca, Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnýn ilgili birimi tarafýndan idari para cezasý kesileceði belirtilmektedir.

                    1.3:) 854 sayýlý Deniz Ýþ Kanunu kapsamýnda çalýþtýrýlan gemi adamlarýna yapýlan ödemeler

                            Deniz Ýþ Kanunu’na tabi olarak Türkiye genelinde en az 10 gemi adamý çalýþtýran iþverenler veya iþveren vekilleri, çalýþtýrdýklarý gemi adamýna, o ay içinde yapacaklarý her türlü ödemenin kanuni kesintiler düþüldükten sonra kalan net tutarýný, bankalar aracýlýðýyla ödemekle yükümlüdürler.

                            Yönetmelik uyarýnca hizmet akdinin, iþveren veya iþveren vekili ile gemi adamý arasýnda, yazýlý olarak Deniz Ýþ Kanunu’nun 6. maddesinde belirtilen unsurlarý içerecek þekilde yapýlmasý ve hizmet akdinde, ücretin ödeme zamaný ve yeri ile gemi adamýnýn ödemelerinin yapýlacaðý banka hesap numarasý da bulunmasý gerekmektedir.

                            Yönetmelikte ayrýca, 01.Ocak.2009 tarihinden itibaren, zorunlu tutulduðu hâlde gemi adamýna yapýlan ödemeleri bankalar aracýlýðýyla yapmayan iþverene veya iþveren vekiline, Deniz Ýþ Kanunu’nun 51. maddesinin 2. fýkrasý uyarýnca, Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnýn geminin baðlama limanýnýn bulunduðu yer ilgili birimince idari para cezasý verileceði belirtilmektedir.

            2.) Banka Þubesi Bulunmamasý Durumunda Yapýlacak Ýþlemler ve Ödemelerin Niteliðinin Gösterilmesi Zorunluluðu

                    Yönetmelik kapsamýnda banka aracýlýðýyla ödeme yapmasý gereken iþverenler, iþveren vekilleri veya üçüncü kiþiler, iþyerlerinin bulunduðu mahalde banka þubesi bulunmamasý ya da çalýþanlara banka aracýlýðýyla ödeme yapýlmasýna imkân bulunmamasý hâlinde ödemeleri, T.C. Posta ve Telgraf Teþkilatý (PTT) Genel Müdürlüðü þubeleri aracýlýðýyla yapacaklardýr.

                    Bankadan ödeme yapmak zorunda olan iþveren, iþveren vekili ve üçüncü kiþiler, bu ödemeleri sýrasýnda, hesabýn açýklamasýnda ödemelerin niteliðini de ayrýca belirtmek zorundadýrlar.

                                                                     Saygýlarýmýzla

                                                                          YANIT
                                                        YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                      VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                                  VERGÝ BÖLÜMÜ
 
2008/062 : Gerçek Kiþi ve Kurumlarýn Hisse Senedi Kazançlarýndaki Stopaj Oraný % 0'a Ýndirilmiþtir Yazdr E-posta

         Bilindiði üzere Gelir Vergisi Kanunu'nun geçici 67. maddesinin 17. fýkrasý hükmüne istinaden Bakanlar Kurulu'nun bahsekonu maddede yer alan oranlarý her bir kazanç ve irat türü ile bunlarý elde edenler itibariyle ayrý ayrý sýfýra kadar indirme yetkisi bulunmaktadýr.

         Bakanlar Kurulu bu yetkisini 27.Ekim.2008 tarih ve 2008/14272 sayýlý Karar ile yeniden kullanmýþ olup, söz konusu karar 13.Kasým.2008 tarih ve 27053 sayýlý Resmi Gazete'de yayýmlanmýþtýr.

         Kararýn yürürlük tarihi 14.Kasým.2008 olup, karar ile tam mükellef gerçek kiþi ve kurumlar tarafýndan hisse senetlerinden elde edilen kazançlar için uygulanan stopaj oraný % 10’dan % 0’a (sýfýr) indirilmiþtir.

         Ancak bu oran indirimi, menkul kýymet yatýrým ortaklýklarý hisse senetlerinden elde edilen kazançlarý kapsamamaktadýr.

         Bu hisse senetlerinin kazançlarýna eskiden olduðu gibi % 10 oranýnda stopaj yapýlmaya devam edilecektir.

         Ayný þekilde, hisse senetlerinin alým satýmýna iliþkin olarak verilen ihtiyari beyannamelerde uygulanacak olan verginin oraný da % 0'a (sýfýr) indirilmiþtir. Ancak menkul kýymet yatýrým ortaklýklarý hisse senetlerinden elde edilen kazançlar için bu oran % 10 olarak uygulanmaya devam edilecektir.

         Keyfiyet bilgilerinize arz olunur

                                                                                 Saygýlarýmýzla

                                                                                     YANIT
                                                                    YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                                 VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                                             VERGÝ BÖLÜMÜ
 
2008/061 : Sosyal Güvenlik Prim Oranlarýnda %5'lik Ýþveren Hissesi Ýndirimi Uygulamasý Yazdr E-posta

   
1.) Genel Açýklamalar

            Bilindiði üzere, 26.05.2008 tarihli ve 26887 sayýlý Resmi Gazetede yayýmlanan 5763 sayýlý “Ýþ Kanunu ve Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanun”un 24. maddesi ile, 31.05.2006 tarihli ve 5510 sayýlý Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanununun 81. maddesinin birinci fýkrasýna, (ý) bendi eklenmiþ olup, sözkonusu bent hükmü ile,

            "Bu Kanunun 4. maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendi kapsamýndaki sigortalýlarý çalýþtýran özel sektör iþverenlerinin, bu maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendine göre malullük, yaþlýlýk ve ölüm sigortalarý primlerinden, iþveren hissesinin beþ puanlýk kýsmýna isabet eden tutarýn Hazinece karþýlanmasý” öngörülmüþtür.

            5510 sayýlý Kanunun 81. maddesinin birinci fýkrasýna eklenen (ý) bendi 01.10.2008 tarihi itibariyle yürürlüðe girmiþ olup, sözkonusu bend hükümlerinin uygulanmasýna iliþkin Maliye Bakanlýðý, Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý ve Hazine Müsteþarlýðý ile müþtereken belirlenen usul ve esaslar doðrultusunda yürütülecek iþlemler aþaðýda açýklanmýþtýr.

    2.) Malullük, Yaþlýlýk ve Ölüm Sigortalarý Prim Oranýn Ýþveren Hissesine Ait Kýsmýndan Beþ Puanlýk Ýndirimin Kapsamý

            2.1:) Kapsama Giren Ýþverenler:

                    Beþ puanlýk indirimden,  anýlan Kanunun 4. maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendi kapsamýndaki sigortalýlarý çalýþtýran, özel sektör iþyeri iþverenleri yararlanabileceklerdir. Dolayýsýyla, resmi nitelikteki iþyerleri için sözkonusu prim indiriminden yararlanýlmasý mümkün bulunmamaktadýr.

            2.2:) Kapsama Giren Sigortalýlar:

                    Beþ puanlýk indirimden, özel nitelikteki iþyerlerinde, ayný Kanunun 4. maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendi  kapsamýnda çalýþtýrýlan ve uzun vadeli sigorta kollarýna tabi bulunan sigortalýlardan dolayý yararlanýlabilecektir.

                    Sosyal güvenlik destek primine tabi olarak çalýþanlar için beþ puanlýk prim indiriminden yararlanýlmasý mümkün bulunmamaktadýr.

    3.) Ýþveren Hissesinden Beþ Puanlýk Kýsmýnýn Hazinece Karþýlanmasýna Ýliþkin Usul ve Esaslar

          Hazýrlanan genelgeye göre, uygulamadan yararlanmak için Sosyal Güvenlik Kurumu'na herhangi bir baþvuru þartý öngörülmemiþtir. Mükellefler kanunda belirtilen ve aþaðýda ayrýntýlarý açýklanan þartlarý taþýmalarý durumunda 5 puanlýk indirimden yararlanabileceklerdir.  

           
3.1:) Ýþverenin, Kuruma prim, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borcunun bulunmamasý:

                    Ýþveren hissesinin beþ puanlýk kýsmýnýn Hazinece karþýlanabilmesi için, iþverenlerin, muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý  primi, idari para cezasý ve bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borçlarýnýn bulunmamasý gerekmektedir.Ýþverenlerin muaccel borçlarýnýn bulunup bulunmadýðý hususu  ise, her bir iþyeri bazýnda ayrý ayrý deðerlendirilecektir.

                    Buna göre, uygulama, iþverenin Türkiye genelindeki tüm iþyerleri bazýnda deðil, sigorta prim indiriminden yararlanýlacak iþyeri bazýnda yapýlacaktýr.

                    Örnek: A Limited Þirketinin, Adana Sosyal Güvenlik Ýl Müdürlüðünde iþlem gören iþyerinden dolayý muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borcunun bulunmamasýna karþýn, Dýþkapý Sosyal Güvenlik Merkez Müdürlüðünde iþlem gören iþyerinden dolayý muaccel sigorta prim borcu ile gecikme cezasý ve gecikme zammý borcunun bulunduðu varsayýldýðýnda, bahse konu  iþveren, Adana Sosyal Güvenlik Ýl Müdürlüðünde iþlem gören iþyerinde çalýþan ve kapsama giren sigortalýlardan dolayý sözkonusu indirimden  yararlanabilecek, buna karþýn Dýþkapý Sosyal Güvenlik Merkez Müdürlüðünde iþlem gören iþyerinin muaccel sigorta primi borcu ile gecikme cezasý ve gecikme zammýný ödemediði sürece bahse konu indirimden yararlanamayacaktýr.

                    Borçlarý bulunmayan özel nitelikteki iþyeri iþverenlerinin sözkonusu sigorta prim indiriminden yararlanabilmeleri için, aylýk prim ve hizmet belgelerini 5510 sayýlý Kanun türünü seçmek suretiyle yasal süresi içinde Kuruma göndermeleri gerekmektedir.

                    Hazýrlanan genelgeye göre, Sosyal Güvenlik Kurumu'na herhangi bir baþvuru þartý öngörülmemiþtir. Mükellefler kanunda belirtilen

                    Ýþverenlerin aylýk prim ve hizmet belgelerini 5510 sayýlý Kanun türünü seçmek suretiyle Kuruma göndermeleri sýrasýnda, Kurum veri tabanýndan ilgili iþyerinin muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borçlarýnýn bulunup bulunmadýðý sorgulanacak ve yalnýzca muaccel borcu bulunmayan iþyerleri için 5510 sayýlý Kanun türü seçilebilecektir.

                    Kapsama giren sigortalýlara iliþkin aylýk prim ve hizmet belgelerinin 5510 sayýlý Kanun türü seçilmek suretiyle Kuruma gönderilmesi halinde, bu nitelikteki iþyerlerinin tahakkuk eden malullük, yaþlýlýk ve ölüm sigortalarý primlerinin iþveren hissesine isabet eden beþ puanlýk kýsmý için Hazine tahakkuku oluþturulacak olup, sigortalý hissesi ile Hazinece karþýlanmayacak olan iþveren hissesi prim tutarlarýnýn tamamýnýn yasal süresi içinde ödenmesi halinde, beþ puanlýk prim indiriminden yararlanýlmýþ olunacaktýr. Dolayýsýyla,  5510 sayýlý Kanun türü seçilmek suretiyle Hazine tahakkuku oluþturulmuþ olsa da sözkonusu indirimden, gerek 5510 sayýlý Kanun türü, gerek diðer teþvik kanunlarýna iliþkin kanun türü, gerekse kanun türü seçilmeksizin düzenlenmiþ olan aylýk prim ve hizmet belgelerinden kaynaklanan sigorta primlerinin, sigortalý hissesi ile Hazinece karþýlanmayacak olan iþveren hissesinin  tamamýnýn yasal süresi içinde ödenmiþ olmasý kaydýyla yararlanýlabilecektir.

                    Muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borçlarý bulunan iþverenler, bahse konu borçlarýnýn tamamýný ödemeleri halinde, sözkonusu sigorta prim indiriminden, yasal verilme süresi sona ermemiþ ilk aylýk prim ve hizmet belgesinden baþlanýlarak yararlanabileceklerdir.

                    Ýþyerinin, ayný Ünite sýnýrlarý içine giren farklý bir adrese taþýnmasý halinde ayrýca iþyeri dosyasý tescil edilmeyerek yalnýzca adres deðiþikliði cihetine gidileceðinden, ayný Ünite sýnýrlarý içinde adres deðiþikliðinde bulunan iþyerlerinin sigorta prim indiriminden yararlanabilmeleri için, gerek nakil tarihinden önceki, gerekse nakil tarihinden sonraki dönemlere iliþkin muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borçlarýnýn bulunmamasý icap etmektedir.

                    3.1.1:) Kuruma olan prim, idari para cezasý ve bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borçlarýnýn      çeþitli kanunlar gereðince yapýlandýrýlmýþ veya tecil ve taksitlendirilmiþ olmasý

                                Muaccel borçlarý, 5458 sayýlý Kanun gereðince ya da 5510 sayýlý Kanunun geçici 24. ya da 25. maddelerine istinaden yeniden yapýlandýrýlmýþ ya da 6183 sayýlý Kanunun 48. maddesine istinaden tecil ve taksitlendirilmiþ olan iþverenler, yapýlandýrma veya taksitlendirme iþlemlerinin devam ediyor olmasý ve yapýlandýrma veya taksitlendirme kapsamýna girmeyen muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borçlarýnýn da bulunmamasý kaydýyla, aylýk prim ve hizmet belgelerini 5510 sayýlý Kanun türünü seçmek suretiyle Kuruma gönderebileceklerdir.

                    3.1.2:) Kuruma olan prim, idari para cezasý ve bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borçlarýnýn bulunmamasýna raðmen, müfredat kartlarýndaki hatalý kayýtlar nedeniyle 5510 sayýlý Kanun türünün seçilememesi

                                Ýþverenlerce, aylýk prim ve hizmet belgelerinin e-Bildirge kanalýyla Kuruma gönderilmesi sýrasýnda, 5510 sayýlý Kanun türünün seçilememesi ve yukarýda belirtilen nitelikteki borç türlerinin bir veya birkaçýndan dolayý 1,00 YTL veya üzerinde  muaccel borcun bulunduðu yönünde  uyarý mesajý ile karþýlaþýlmasý durumunda, bu nitelikteki iþyeri iþverenlerinin aylýk prim ve hizmet belgelerini 5510 sayýlý Kanun türünü seçerek gönderebilmeleri için bahse konu borçlarýný, hesaplanacak gecikme cezasý ve gecikme zammý ile birlikte  iþyerinin baðlý bulunduðu Sosyal Güvenlik Ýl/Merkez Müdürlüðüne ödemeleri gerekmektedir.

                                Borcu bulunmayan iþverenlerce, aylýk prim ve hizmet belgelerinin e-Bildirge kanalýyla Kuruma gönderilmesi sýrasýnda, 5510 sayýlý Kanun türünün seçilememesi ve yukarýda belirtilen nitelikteki borç türlerinin bir veya birkaçýndan dolayý 1,00 YTL veya üzerinde muaccel borcun bulunduðu yönünde uyarý mesajý ile karþýlaþýlmasý durumunda, bu nitelikteki iþyeri iþverenlerinin hatalý kayýtlarýn düzeltilmesi amacýyla, iþyerinin baðlý bulunduðu Sosyal Güvenlik Ýl/Merkez Müdürlüðüne dilekçe ile müracaatta bulunmalarý icap etmektedir.

                                Baþvuruda bulunulan Ünite tarafýndan ilgili iþyeri dosyasý ve müfredat kartý incelenerek varsa emanet hesaplarda bekletilen paralar ile posta veya yabancý þube kanalýyla ödenen paralar ya  da farklý hesaplara intikal etmiþ paralar, ilgili iþyeri dosyasýnýn ilgili borç türüne aktarýlmak suretiyle, iþverenlerin aylýk prim ve hizmet belgelerini e-Bildirge kanalýyla göndermeleri sýrasýnda 5510 sayýlý Kanun türünü seçmeleri saðlanacaktýr.

                                Dolayýsýyla bu nitelikteki iþyeri iþverenlerine, yasal verilme süresi sona ermemiþ ilk aylýk prim ve hizmet belgesinden baþlanýlarak 5510 sayýlý Kanun türünü seçme imkaný saðlanmýþ olacaktýr.

            3.2:) 5510 sayýlý Kanun türü seçilmek suretiyle düzenlenmiþ aylýk prim ve hizmet belgesinin Kuruma yasal süresi içinde verilmesi:

                    Özel nitelikteki iþyeri iþverenlerince 2008/Ekim ayýna iliþkin düzenlenecek aylýk prim ve hizmet belgelerinden baþlanýlarak sözkonusu prim belgeleri, en geç belgenin iliþkin olduðu ayý izleyen ayýn 23’üne kadar (dahil) Kuruma verilecektir. (23.Kasým.2008 tarihi hafta sonuna denk geldiðinden Ekim/2008 dönemi Aylýk Prim ve Hizmet Belgesi 24.Kasým.2008 Pazartesi günü verilebilir.)

                    Özel nitelikteki iþyeri iþverenlerinin, beþ puanlýk prim indirimine iliþkin aylýk prim ve hizmet belgelerini Kuruma yasal süresi içinde vermeleri gerektiðinden, en geç iliþkin olduðu ayý takip eden ayýn 23’üne kadar Kuruma verilmeyen aylýk prim ve hizmet belgelerinden dolayý sözkonusu indirimden yaralanýlmasý mümkün olamayacaktýr.

                    Aylýk prim ve hizmet belgesinin Kuruma verilmesi gereken süre içinde; muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borçlarý bulunmayan iþverenlerin, aylýk prim ve hizmet belgelerini yasal süresi içinde olmakla birlikte, sehven 5510 sayýlý Kanun türünü seçmeden Kuruma göndermiþ olmalarý veya müfredat kartlarýndaki hatalý kayýtlarýn düzeltme iþlemlerinin yapýlmasý amacýyla iþyerinin baðlý bulunduðu Sosyal Güvenlik Ýl/Merkez Müdürlüðüne müracaat etmeden 5510 sayýlý Kanun türünü seçemeden göndermiþ olmalarý halinde, sözkonusu iþverenler, bahsekonu aylýk prim ve hizmet belgelerinden kaynaklanan sigorta primlerini yasal süresi içinde ödemiþ olmalarý kaydýyla, beþ puanlýk prim indiriminden yararlanabileceklerdir.

                    Ancak, bahse konu prim indiriminden yararlanýlabilmesi için, daha önce yasal süresi içinde Kuruma verilmiþ ve kanun türü seçilmeksizin düzenlenmiþ aylýk prim ve hizmet belgesi için iptal nitelikte, 5510 sayýlý Kanun türü seçilmek suretiyle asýl nitelikte aylýk prim ve hizmet belgesi düzenlenerek sözkonusu belgelerin iþyerinin baðlý bulunduðu Sosyal Güvenlik Ýl/Merkez Müdürlüðüne kaðýt ortamýnda verilmesi gerekmektedir.

                    Öte yandan, asýl nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgelerini Kuruma 5510 sayýlý Kanun türünü seçmek suretiyle gönderen ve muhteviyatý prim tutarlarýný da yasal süresi içinde ödeyerek beþ puanlýk prim indirimden yararlanan iþverenler, bahse konu belgelerde kayýtlý sigortalýlara iliþkin yasal süresi dýþýnda iptal veya ek nitelikte aylýk prim ve hizmet belgesi düzenlenmesi gerektiði durumlarda, iptal veya  ek nitelikteki prim belgelerini de yine 5510 sayýlý Kanun türünü seçmek suretiyle düzenleyecek, ancak,  5510 sayýlý Kanun türü seçilmek suretiyle yasal süresi dýþýnda Kuruma verilmiþ olan ek nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgelerinden dolayý (muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borcunun bulunup bulunmadýðýna bakýlmaksýzýn) beþ puanlýk prim indiriminden yararlanýlmasý mümkün olamayacaktýr.

            3.3:) Tahakkuk eden sigorta primlerinin yasal süresi içinde ödenmesi:

                    5510 sayýlý Kanun türü seçilmek suretiyle Kuruma yasal süresi içinde gönderilmiþ olan aylýk prim ve hizmet belgelerinden dolayý tahakkuk eden malullük, yaþlýlýk ve ölüm sigortalarý primlerinin iþveren hissesinin beþ puanlýk kýsmýnýn Hazinece karþýlanabilmesi için, ayný aya iliþkin olmak üzere, gerek 5510 sayýlý Kanun türü, gerek diðer teþvik kanunlarý, gerekse kanun türü seçilmeksizin Kuruma yasal süresi içinde verilmiþ aylýk prim ve hizmet belgelerinden dolayý tahakkuk etmiþ sigorta primlerinin, iþveren hissesinin Hazinece karþýlanmayan kýsmý ile sigortalý hissesinin tamamýnýn yasal süresi içinde ödenmesi þarttýr.

    4:) Malullük, Yaþlýlýk ve Ölüm Sigortalarý Primlerinin Ýþveren Hissesi Hazinece Karþýlanacak Beþ Puanlýk Kýsmýnýn Hesaplanmasý

            5510 sayýlý Kanunun 4. maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendi kapsamýnda çalýþan sigortalýlar ve 5. maddenin birinci fýkrasýnýn (c) bendinde belirtilen harp malulleri ile 3713 ve 2330 sayýlý Kanunlara göre vazife malullüðü aylýðý alanlardan kýsa ve uzun vadeli sigorta kollarýna tabi olanlar için esas alýnacak malûllük, yaþlýlýk ve ölüm sigortalarý prim oranlarý;

            - Fiili hizmet zammýnýn uygulanmadýðý iþlerde; % 9 sigortalý hissesi, % 11 iþveren hissesi,
            - 60 gün fiilî hizmet gün sayýsý eklenecek iþlerde; % 9 sigortalý hissesi, % 12 iþveren hissesi,
            - 90 gün fiilî hizmet gün sayýsý eklenecek iþlerde; % 9 sigortalý hissesi, % 12,5 iþveren hissesi,
            - 180 gün fiilî hizmet gün sayýsý eklenecek iþlerde; % 9 sigortalý hissesi, % 14 iþveren hissesi,

olacaktýr.

            Bu baðlamda, muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borcu bulunmayan iþverenlerin, kapsama giren sigortalýlarýna iliþkin aylýk prim ve hizmet belgelerini 5510 sayýlý Kanun türünü seçerek yasal süresi içinde Kuruma göndermeleri halinde, malûllük, yaþlýlýk ve ölüm sigortalarý primlerinden yukarýda belirtilen iþveren hisselerinin beþ puanlýk kýsmý, ilgili ayda tahakkuk etmiþ sigorta primlerinin iþveren hissesinin Hazinece karþýlanmayan kýsmý ile sigortalý hissesinin tamamýnýn yasal süresi içinde ödenmesi kaydýyla Hazinece karþýlanacaktýr.

    5:) Aylýk Prim ve Hizmet Belgelerinin Yasal Süresi Ýçinde Verilmiþ ve Muhteviyatý Primlerinin de Yasal Süresi Ýçinde Ödenmiþ Sayýldýðý Hallerde Beþ Puanlýk Prim Ýndiriminden Yararlanmanýn Usul ve Esaslarý

            a.) Toplu iþ sözleþmeleri uyarýnca geriye yönelik olarak ödenmesine karar verilen ücret farklarýna iliþkin ek nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgelerinin, toplu iþ sözleþmesinin imzalandýðý tarihi,

            b.) Özel sektöre ait iþyerlerinde sendikalara üye olmamalarý sebebiyle toplu iþ sözleþmesi kapsamý dýþýnda kalan sigortalýlara, geriye dönük ödenmesine karar verilen ücret farklarýna iliþkin ek nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgelerinin, alýnan karar tarihini,

            c.) Bir aydan fazla istirahat alan sigortalýlara Kurumca ödenen geçici iþ göremezlik ödeneðinin yaný sýra istirahatlý bulunulan süre için iþverenlerince toplu iþ sözleþmesine dayanýlarak ücret ödenmesi hâlinde, bu ücretlere iliþkin ek nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgelerinin istirahat süresinin sona erdiði tarihi

            d.) Ýdare mahkemesi kararlarýna göre görevlerine iade edilen sigortalý personele ödenmesine karar verilen ücretlere iliþkin ek nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgelerinin kesinleþen mahkeme kararýnýn idareye teblið edildiði tarihi,

            e.) Toplu iþ sözleþmelerine tabi iþyeri iþverenlerince veya kamu idarelerince ya da yargý mercilerince verilen kararlara istinaden, hizmet akdinin mevcut olmadýðý veya askýda olduðu bir tarihte ödenen ücret dýþýndaki ödemelere iliþkin ek nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgelerinin(ücret dýþýndaki bu ödemeler hizmet akdinin devam ettiði en son ayýn kazancýna dahil edilecektir.) yukarýda belirtilen mercilerin kararlarýnýn kesinleþme tarihlerini,

takip eden ay/dönemin, iþyerinin özel nitelikte olmasý halinde 23’üne, resmi nitelikte olmasý halinde ise 7’sine kadar, Kuruma, e-Sigorta kanalýyla gönderilmesi veya kaðýt ortamýnda verilmesi halinde yasal süresi içinde verilmiþ kabul edileceði, öngörülmüþtür.

            Özel nitelikteki iþyeri iþverenlerinin yukarýda maddeler halinde sayýlan nedenlerden dolayý düzenleyecekleri aylýk prim ve hizmet belgelerini, yukarýda belirtilen tarihleri izleyen ayýn 23’üne kadar Kuruma vermeleri, ilgili ayda tahakkuk etmiþ sigorta primlerinin iþveren hissesinin Hazinece karþýlanmayan kýsmý ile sigortalý hissesinin tamamýný da yukarýda belirtilen tarihleri izleyen ayýn sonuna kadar ödemeleri halinde beþ puanlýk prim indiriminden yararlanmýþ olacaklardýr.

            Yukarýda sayýlan durumlardan dolayý yalnýzca 2008/Ekim ve sonraki dönemlere iliþkin düzenlenecek aylýk prim ve hizmet belgeleri için 5510 sayýlý Kanun türü seçilebilecektir.

            Örnek:  Muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borcu bulunmayan (D) Limited Þirketi ile (A) Sendikasýnca 19.05.2009 tarihinde imzalanan toplu iþ sözleþmesine istinaden, iþyerinde çalýþan sigortalýlara 2008/Mayýs ila 2009/Nisan aylarýna iliþkin olmak üzere her bir ay için 50,00 YTL ücret farký ödenmesine karar verildiði varsayýldýðýnda, bahse konu dönemlere iliþkin ek nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgelerinin 23.06.2009 tarihinde Kuruma e-Bildirge kanalýyla gönderilmesi sýrasýnda, beþ puanlýk iþveren hissesi prim indirimi 01.10.2008 tarihi itibariyle yürürlüðe girdiðinden yalnýzca 2008/Ekim ila 2009/Nisan ayýna iliþkin prim belgeleri için 5510 Kanun türü seçilebilecek, 2008/Mayýs ila 2008/Eylül aylarý için ise 5510 sayýlý Kanun türü seçilemeyecektir.

            Diðer taraftan, 2008/Ekim ve sonraki dönemlere iliþkin düzenlenmiþ olan aylýk prim ve hizmet belgeleri Kuruma, Kanun türü seçilmeden veya farklý Kanun türü seçilmek suretiyle gönderilmiþ  ise, bu belgelerde kayýtlý sigortalýlara iliþkin yukarýda sayýlan durumlar dolayýsýyla düzenlenecek ek nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgeleri de yine Kanun türü seçilmeksizin ya da asýl belgede kayýtlý olan Kanun türü seçilmek suretiyle Kuruma gönderilecektir.

            Örnek:  Muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borcu bulunmasý nedeniyle 2008/Ekim ayýna iliþkin aylýk prim ve hizmet belgesini 5510 sayýlý Kanun türünü seçmeden Kuruma göndermiþ olan (Y) Anonim Þirketince, sözkonusu belgede kayýtlý sigortalýlara toplu iþ sözleþmesine istinaden ücret farký ödenmesine karar verildiði ve bahse konu ücret farklarýna iliþkin ek nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgesinin gönderileceði tarihte Kuruma muaccel borcunun bulunmadýðý varsayýldýðýnda, toplu iþ sözleþmesi gereðince ücret farký ödenmesine karar verilen sigortalýlara iliþkin düzenlenecek ek nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgesi, asýl nitelikteki aylýk prim ve hizmet belgesinin 5510 sayýlý Kanun türü seçilmeksizin düzenlenmiþ olmasý nedeniyle, yine Kanun türü seçilmeksin düzenlenerek Kuruma verilecektir.

    6:) Kurum Alacaklarýnýn Katma Deðer Vergisi Ýade Alacaðýndan Mahsup Suretiyle Ödenmesi

            Bilindiði üzere, cari aya iliþkin sigorta primi ve iþsizlik sigortasý primleri, yasal ödeme süresinin sona erdiði tarihten itibaren on beþ gün içinde katma deðer vergisi alacaðýndan mahsup suretiyle ödendiði takdirde yasal süresi içinde ödenmiþ kabul edilmektedir.

            Muaccel borcu bulunmayan iþverenlerin 5510 sayýlý Kanun türünü seçmek suretiyle yasal süresi içinde Kuruma vermiþ olduklarý aylýk prim ve hizmet belgelerinden kaynaklanan sigorta prim borçlarýný yasal ödeme süresinin sona erdiði tarihten itibaren on beþ günlük süre içinde katma deðer vergisi iade alacaðýndan mahsup suretiyle ödemeleri halinde, beþ puanlýk prim indiriminden yararlanmýþ olacaklardýr.

            Örnek: Muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borcu bulunmayan (D) Anonim Þirketinin 2008/Ekim ayýna iliþkin 5510 sayýlý Kanun türü seçilmek suretiyle düzenlemiþ olduðu aylýk prim ve hizmet belgesini Kuruma yasal süre içinde verdiði, tahakkuk eden sigorta priminin, 1.425,00 YTL iþveren ve sigortalý hissesi, 250,00 YTL Hazine hissesi olduðu ve anýlan iþverence ödenmesi gereken 1.425,00 YTL tutarýndaki sigorta priminin tamamýnýn ilgili vergi dairesince katma deðer vergisi iade alacaðýndan mahsup edilmek suretiyle 9/12/2008 tarihinde Kurum hesaplarýna aktarýldýðý varsayýldýðýnda, anýlan iþveren 2008/Ekim ayýna iliþkin düzenlenmiþ aylýk prim ve hizmet belgesinden dolayý sözkonusu indirimden yararlanacaktýr.

            Ayrýca, cari aya iliþkin sigorta prim borçlarýnýn bir kýsmý yasal ödeme süresinin sona erdiði tarihi izleyen on beþ günlük süre içinde katma deðer vergisi iade alacaðýndan mahsup edilmek suretiyle ödenmesi halinde, ödenen kýsým her ne kadar yasal süresi içinde ödenmiþ kabul edilse de, sigorta prim borcunun kalan kýsmýnýn yasal süresi içinde ödenmemiþ olmasý nedeniyle beþ puanlýk prim indiriminden yararlanýlmasý mümkün olamayacaktýr.

    7:) Diðer Teþvik Kanunlarýndan Yararlanan Ýþverenlerin 81. Maddenin (ý) Bendinde Öngörülen Sigorta Prim Ýndiriminden Yararlanmalarýna Ýliþkin Usul ve Esaslar

            Diðer teþvik kanunlarýna istinaden iþveren hissesi sigorta prim teþviki uygulamasýndan yararlanmakta olan iþverenlerin, teþvik kapsamýna giren sigortalýlarýndan dolayý ayný dönem için ve mükerrer olarak 5510 sayýlý Kanunun 81. maddesinin (ý) bendinde öngörülen beþ puanlýk prim indiriminden yararlanmalarý mümkün bulunmamaktadýr.

            Buna karþýn, diðer teþvik kanunlarýndan yararlanan iþverenler, diðer teþvik kanunlarý kapsamýna girmeyip 5510 sayýlý Kanunun 81. maddesinin (ý) bendi kapsamýna giren sigortalýlarýna iliþkin düzenleyecekleri aylýk prim ve hizmet belgelerini, muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ve bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borçlarý bulunmamasý kaydýyla, 5510 sayýlý Kanun türünü seçmek suretiyle gönderebileceklerdir.

    8:) Muvazaalý Ýþlemlerin Önlenmesi

            Muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borcu bulunan iþverenlerin, 5510 sayýlý Kanunun 81 inci maddesinde öngörülen sigorta prim indiriminden yararlanmak amacýyla, mevcut iþyerlerini kapatarak deðiþik bir ad veya unvan ya da iþ birimi olarak faaliyete geçirdiklerinin anlaþýlmasý halinde, bu iþyerleri sözkonusu indirimden yararlandýrýlmayacaktýr.

            Yine, muaccel sigorta primi, iþsizlik sigortasý primi, idari para cezasý ile bunlara iliþkin gecikme cezasý ve gecikme zammý borcu bulunan alt iþverenlerin çalýþtýrdýklarý sigortalýlarý ayný iþverenden iþ alan muaccel borcu bulunmayan baþka bir alt iþveren üzerinden ya da kendi veya alt iþverenlerinin çalýþtýrmýþ olduðu sigortalýlardan dolayý muaccel borcu bulunan asýl iþverenlerin çalýþtýrmýþ olduklarý sigortalýlarý, muaccel borcu bulunmayan alt iþverenler üzerinden beþ puanlýk prim indiriminden yararlanmak amacýyla bildirdiklerinin anlaþýlmasý halinde, bu nitelikteki iþveren ve alt iþverenler de beþ puanlýk prim indiriminden yararlandýrýlmayacaktýr.

    9:) Diðer Hususlar

           * Özel nitelikteki bina inþaatý ile ihale konusu iþyeri iþverenleri, aranýlan þartlarý saðlamýþ olmalarý kaydýyla, beþ puanlýk prim indiriminden yararlanabileceklerdir.

           * Ýsteðe baðlý sigortalýlar iþveren hissesi sigorta prim indirimi kapsamýnda bulunmamaktadýr.

           * Borcu bulunmayan iþverenlerce aylýk prim ve hizmet belgeleri 5510 sayýlý Kanun türü seçilerek Kuruma gönderildikten sonra, muhteviyatý prim tutarlarýnýn on-line banka kanalýyla ödenmesi halinde, sözkonusu paralar ilgili Bankaca mutabakat onayýnýn verilmesi halinde iþyeri müfredat kartýna kýsa süre içinde aktarýlmaktadýr. Buna karþýn, bahse konu paralarýn Ünitelerin ilgili bankalardaki kullaným hesaplarýna veya posta ya da baþka bir Ünite kanalýyla ödenmesi halinde sözkonusu iþlemler manuel olarak yürütüldüðünden, primlerin ilgili müfredat kartýna aktarýlmasý iþlemleri kimi zaman uzun süre almaktadýr.

               Bu baðlamda, primlerin ödenmesinde on-line banka kanalý yerine yukarýda belirtilen ödeme þekillerinden birinin kullanýlmasý halinde, takip eden aylarda aylýk prim ve hizmet belgelerinin Kuruma gönderilmesi sýrasýnda bilgisayar programlarýnca yapýlacak borç sorgulamasý sýrasýnda bahse konu paralarýn ilgili müfredat kartlarýna iþlenmemiþ olmasý nedeniyle muaccel borcun bulunduðu yönünde  uyarý mesajý ile karþýlaþýlabileceðinden, cari ay primlerinin on-line tahsilat yetkisi verilmiþ bankalara ödenmesi halinde, sonradan yaþanabilecek sorunlar önlenmiþ olacaktýr.

           * Hazinece karþýlanan sigorta primleri, gelir ve kurumlar vergisi uygulamalarýnda gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alýnmayacaktýr.

    Keyfiyet bilgilerinize sunulur.         

                                                                         Saygýlarýmýzla

                                                                              YANIT
                                                           YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                         VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ 
                                                                      VERGÝ BÖLÜMÜ
 
2008/060 : Kendi Adýna ve Hesabýna Baðýmsýz Çalýþanlarda Sosyal Güvenlik Uygulamalarý Yazdr E-posta

        
5510 Sayýlý Kanun’un uygulamasý ile ilgili olarak 28.09.2008 tarih ve 27011 Sayýlý Resmi Gazete’de yayýnlanan “5510 Sayýlý Kanun Gereðince Sigortalý Sayýlanlar, Sayýlmayanlar, Sigortalýlýðýn Baþlangýcý, Kuruma Bildirilmesi ve Sona Ermesi Hakkýnda Teblið” çerçevesinde kendi adýna ve hesabýna baðýmsýz çalýþanlarýn diðer bir ifade ile 5510 Sayýlý Kanun’un 4 (b) kapsamýnda olanlarýn;

        * Sigortalýlýk baþlangýcý, kim tarafýndan bildirileceði ve bildirim süreleri
        * Sigortalýlýklarýnýn sona ermesi, kim tarafýndan bildirileceði ve bildirim süreleri
        * Anonim þirketlerin kurucu ortaklarýnýn bildirim süresi
        * Ödenecek Prim Tutarlarý
        * Primlerin beyan ve ödeme süresi
 
aþaðýda bilgilerinize sunulmuþtur.

        1.) Kendi Adýna ve Hesabýna Baðýmsýz Çalýþanlarýn Ýþe Baþlama Bildirim Süreleri

             5510 Sayýlý Kanun’un 4. maddesinin birinci fýkrasýnýn (b) bendi kapsamýnda kendi adýna ve hesabýna baðýmsýz çalýþanlarýn sigortalýlýklarý, Ek: 1’de kayýtlý tabloda belirtilen hallerden itibaren baþlar ve belirtilen sürelerde bildirilir.

        2.) Kendi Adýna ve Hesabýna Çalýþanlarýn Sigortalýlýðýnýn Sona Ermesi ve Bildirim Süresi

             Kendi adýna ve hesabýna çalýþanlarýn sigortalýlýðýnýn sona erme ve bildirim süreleri Ek: 2’de kayýtlý tabloda belirtilen hallerde sona erer ve belirtilen sürelerde bildirilir.

        3.) Anonim Þirketlerin Kurucu Ortaklarýnýn Bildirim Süresi

             01.10.2008 tarihinden önce, 1479 Sayýlý Bað-Kur Kanunu’nun 24 (1-g) maddesinde Anonim Þirketlerin kurucu ortaklarý ile yönetim kurulu üyesi ortaklarý sigortalý sayýlmýþlardýr.

             5510 Sayýlý Kanun’un 4-b-3. maddesinde ise, kendi adýna ve hesabýna baðýmsýz çalýþan olarak sadece anonim þirketlerin yönetim kurulu üyesi olan ortaklarý sayýlmýþtýr. Bu nedenle 5510 Sayýlý Kanuna göre yönetim kurulu üyesi olmayan kurucu ortaklar 5510 Sayýlý Kanun’un 4 (b) maddesine göre 01.10.2008 tarihinden itibaren sigortalý sayýlmayacaklardýr.

             Ancak, 5510 Sayýlý Kanun’un Geçici 22. maddesi daha önce Bað Kur üyesi olan anonim þirket ortaklarýna, bu sigortalýlýklarýnýn devamý için geçici bir imkan saðlamýþtýr. Þöyle ki;

             Anonim þirketlerin kurucu ortaklarýndan daha önce 1479 Sayýlý Bað Kur Kanunu’nun 24. maddesine tabi olarak sigortalý olanlardan, sigortalýlýklarýný devam ettirmek isteyenlerin 01.10.2008 tarihinden itibaren 6 ay içinde (01.04.2009 tarihine kadar) yazýlý talepte bulunmalarý halinde sigortalýlýklarý aynen devam ettirilecektir. Bu süre içinde yazýlý talepte bulunmayanlarýn sigortalýlýklarý ise 01.10.2008 tarihi itibariyle sona erecektir.

        4.) 5510 Sayýlý Kanun’un 4 (b) Maddesi Kapsamýnda Sigortalý Sayýlanlarýn Ödeyecekleri Prim Tutarlarý

             01.10.2008 tarihinden önce, 1479 Sayýlý Bað-Kur Kanunu kapsamýnda olanlarýn prime esas kazançlarý basamaklý gelir tablosuna göre belirlenmekteydi.

             01.10.2008 tarihinden itibaren ise, 5510 Sayýlý Kanun’un 80. maddesine göre;

             * Aylýk prime esas kazanç; günlük kazancýn alt sýnýrý (asgari ücretin otuzda biri) ile üst sýnýrý (günlük kazancýn 6,5 katý) arasýnda kalmak þartý ile kendileri tarafýndan beyan edilecek günlük kazancýn 30 katý olacaktýr.
             * Sigortalýlar prime esas kazançlarý ile ilgili aylýk olarak beyanda bulunacaklardýr.
             * Sigortalý, ayný zamanda iþveren ise, aylýk prime esas kazancý, çalýþtýrdýðý sigortalýlarýn prime esas günlük kazancýnýn en yükseðinin otuz katýndan az olmayacaktýr. Sigorta idaresince aksi yönde yapýlan tespitler sonucunda iþverenin aylýk prim kazancý çalýþtýrdýðý sigortalýlarýn düzeyine çýkarýlarak aradaki farkýn primi gecikme cezasý ve gecikme zammý uygulanarak alýnacaktýr.

             * 01.10.2008 tarihinden itibaren 5510 Sayýlý Kanun’un 4(b) maddesindeki baðýmsýz çalýþan sigortalýlar;

               - Malulluk Yaþlýlýk ve Ölüm Sig. Primi.……    % 20
               - Kýsa Vadeli Sigorta Kollarý Primi…………     % 1 - % 6,5
               - Genel Saðlýk Sigortasý Primi………………     % 12,5

olmak üzere % 33,5 ila % 39 oranlarýnda prim ödeyeceklerdir.

               Netice'de;

               01.10.2008 tarihinde yürürlüðe giren 5510 sayýlý Kanun ile artýk 24 basamaklý gelir tablosu olmayacaktýr. Bunun yerine Bað-Kur'lular (638,70 YTL. ile 4.151,70 YTL. arasýnda bir rakam seçip) prim ödemek istedikleri geliri SGK'ya beyan edeceklerdir. 

               Beyan ettikleri gelir üzerinden de % 20 emeklilik, % 12,5 genel saðlýk sigortasý ve iþyerinde yapýlan iþin tehlike derecesine göre de % 1 ile % 6,5 arasýnda deðiþen kýsa vadeli sigorta primi ödeyeceklerdir.
 
               Bað-Kur'lu vergi mükellefi veya þirket ortaðý iþçi çalýþtýrýyorsa yani vergi mükellefi olarak kendisi iþçi çalýþtýrýyorsa veya ortak olduðu þirket iþçi çalýþtýrýyorsa, bunlarýn SGK'ya beyan edecekleri "Prime Esas Kazanç" tutarlarý en yüksek ücret ödedikleri iþçinin ücretinden daha az olamaz. Bu nedenle vergi mükellefi gerçek kiþi veya þirket ortaklarý en yüksek ücretli çalýþanýna ödediði brüt ücretten daha az gelir beyan etmemelidir. 

               Yeni düzenlemeye göre; kýsa vadeli sigorta kollarý primi açýsýndan, eski adýyla Bað-Kur'lu yeni adýyla 5510/4-b'li sayýlanlar, ayný zamanda iþyerlerinde veya ortak olduklarý þirketlerde eski adýyla SSK'lý yeni adýyla 5510/4-a'lý sigortalý çalýþtýrmasý durumunda, çalýþtýrdýðý sigortalýlarýn tabi olduðu iþyeri tehlike sýnýfý ve prim oranýna tabi olurlar. 

               Birden fazla iþyerinin sahibi veya ortaðý olunmasý ve her bir iþ yerinde sigortalý iþçi çalýþtýrýlmasý halinde, bunlar tehlike sýnýfý en yüksek olan iþyerinin prim oranýna tabi tutulacaktýr. Ýþyerinde iþçi çalýþtýrmayanlarýn ise SGK'ya müracaat edip, kýsa vadeli prim oranýný öðrenmeleri gerekmektedir. 

               Bað-Kur'lular için SGK'ya verilecek "Prime Esas Kazanç Beyan Talep Formu" için týklayýnýz... 

             Ayrýca;

             
5510 Sayýlý Kanun’un 4 (b) kapsamýnda sigortalý sayýlanlar, kendilerine ait veya ortak olduklarý iþ yerlerinden dolayý, ayný kanunun 4 (a) (ücretliler) maddesi kapsamýnda sigortalý olarak bildirilemeyeceklerdir.

             Ancak, 01.10.2008 tarihinden önce 5510 Sayýlý Kanun’un 4 (b) bendi kapsamýnda sigortalý olduklarý halde, kendilerine ait veya ortak olduklarý iþ yerlerinden ayný kanunun 4 (a) bendine tabi (ücretli olarak) prim ödemesi olanlarýn sigortalýlýklarý kesintiye uðrayýncaya kadar devam ettirilir.

        5.) 5510 Sayýlý Kanun’un 4 (b) Maddesi Kapsamýnda Sigortalý Sayýlanlarýn Prim Beyanlarý ve Ödeme Süresi

             Sosyal Güvenlik Kurumu Baþkanlýðý’nýn 17.10.2008 tarih ve B.13.2.SSK.5.01.08.00/73-309-M sayýlý “Prim Belgelerinin Verilmesi ve Primlerin Ödenmesi” konulu yazýsý ile; 5510 Saylý Kanun’un 4 (b) maddesine göre baðýmsýz çalýþanlarýn;

             Tarýmsal faaliyette bulunanlar hariç, kanunun yürürlülük tarihinden önce sigortalý olarak kaydý ve tescili yapýlmýþ olanlarýn prime esas kazançlarýný 01.10.2008 tarihi ila 31.12.2008 (dahil) tarihi arasýnda beyan etmemeleri halinde ödeyecekleri aylýk primler beyanda bulununcaya kadar daha önce bulunduklarý en son gelir basamaklarýna karþýlýk gelen tutarlar üzerinden alýnacaðý,

             Ödemenin ise, sigorta primlerinin iliþkin olduðu ayý takip eden ayýn sonuna kadar ödeneceði, hususlarý açýklanmýþtýr.

        Ayrýca;         
 
        5510 Sayýlý Kanun Gereðince Sigortalý Sayýlanlar, Sayýlmayanlar, Sigortalýlýðýn Baþlangýcý,
Kuruma Bildirilmesi ve Sona Ermesi Hakkýnda Tebliðe ulaþmak için týklayýnýz…

        Prim belgelerinin verilmesi ve primlerin ödenmesi ile ilgili Sosyal Güvenlik Kurumu yazýsýna ulaþmak için týklayýnýz…

        Prime esas kazanç beyan talep formu için týklayýnýz...

        Keyfiyet bilgilerinize sunulur.             
                                                                             Saygýlarýmýzla
                                                                                  YANIT
                                                                YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                              VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ 
                                                                           VERGÝ BÖLÜMÜ



Ekler
:
1.) Kendi Adýna ve Hesabýna Baðýmsýz Çalýþanlar Ýþe Baþlama Bildirim Süreleri Tablosu
2.) Kendi Adýna ve Hesabýna Baðýmsýz Çalýþanlar Sigortalýlýk Sona Erme ve Bildirim Tablosu
3.) Prime Esas Kazanç Beyan Talep Formu 

Dipnot:
Bilindiði üzere özel sektör iþverenlerine ait "Aylýk Prim ve Hizmet Belgeleri"nin takip eden
ayýn 23. günü akþamýna kadar e-bildirge kanalýyla internet üzerinden SGK'ya verilmesi
gerekmekte olup, Ekim/2008 dönemine iliþkin Prim ve Hizmet Belgesinin 23.11.2008
tarihinin hafta sonuna denk gelmesi sebebiyle 24.11.2008 Pazartesi günü verilmesi mümkündür.

 
<< Baa Dn < nceki 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 Sonraki > Sona Git >>

Sonular 424 - 432 Toplam: 542

Ücretsiz Üyelik

Giri / ye Ol

Ekonomi

Teklif Ýstek Formu

teklif-iste.png

Duyurular


  ** 2017/040 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** 2017/039 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** 2017/038 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** Tam Tasdik Sözleþmelerinin Ocak Ayý Ýçinde Ýmzalanmasý Gerekmektedir.
  ** K.D.V. Ýndirim Ýþlemleriyle Ýlgili Tebligatlar Hakkýnda Duyuru
  ** ÇSGB Bölge Çalýþma Müdürlüðü Nezdinde Ýþyeri Bildirimlerinde Yapýlmasý Gerekenler
  ** Muhtasar Beyannameler Üzerinde Ülke Genelinde Yapýlan Ýnceleme
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý, Mükelleflere Karne Vermeye Hazýrlanýyor...
  ** Bildirimlerin Birleþtirilmesi Sonrasýnda, ÇSGB Ýþyeri Tescili Yapýlmamýþ Mükelleflere Ýliþkin Duyuru
  ** Sanayi ve Ticaret Odalarý Aidat Ödemeleri
  ** Yeni Yatýrým Teþvik Paketi Hakkýnda
  ** Elektronik Ortamda Düzeltme Beyannamesi Verilirken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
  ** "Hisse Senetleri ve Geçici Ýlmuhaberler" Konulu Deloitte Makalesi
  ** 2009-52 Sayýlý Sosyal Güvenlik Kurumu Genelgesi
  ** Anonim ve Limited Þirketlerin Asgari Sermaye Sýnýrlarýnýn Yükseltilmesine Ýliþkin Süre...
  ** Ýstanbul Vergi Dairesi Baþkanlýðý'ndan Kira Ödemelerine Ýliþkin Duyuru
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý Tarafýndan Hazýrlanan Çocuklara Yönelik Ýnternet Sitesi
  ** Motorlu Taþýt Vergileri ve Cezalar Kredi Kartý ile Ödenebilecektir.
  ** Kredi Kartý Pos Cihazlarý ile Yapýlan Satýþlarýn Kontrolüne Ýliþkin Maliye Bakanlýðý Açýklamasý
  ** Kredi Kartý Pos Cihazlarý ile Yapýlan Satýþlar Hakkýnda Maliye Bakanlýðý Açýklamasý
  ** Kurumlar Vergisi Mükelleflerinin Vergi Ödemeleri Hk.
  ** Basel II Uygulamasý Ertelenmiþtir.
  ** Mal ve Hizmet Alýmlarýnda Çekle Yapýlan Ödemelerde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
  ** Elektronik Ortamda Alýnan Faturalarýn Muhafaza ve Ýbrazý
  ** Denetim Kadromuza Yeni Katýlýmlar
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý'ndan E-Fatura Sistemi Ýle Ýlgili Duyuru
  ** Sanayi Sicil Belgelerinin Alýnmasýnda Deðiþiklik
  ** E-Beyanname Verilmesiyle Ýlgili Usul ve Esaslar
  ** Þirketimize ait "ttnet.net.tr" Uzantýlý E-Mail Adresinde Deðiþiklik
  ** Borcu Yoktur ve Mükellefiyet Yazýlarý Elektronik Ortamda Alýnabilecektir...
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý Dilekçematik Hizmetini Devreye Sokmuþtur...
  ** Ýnternet Üzerinden Verilecek Düzeltme Beyannameleri ile Ýlgili Usul ve Esaslar
  ** Yanýt Çalýþanlarýna ait @ Mail Adresleri
  ** Yanýt'tan Resimler

Vergi Takvimi

Nisan 2024 Mays 2024 Haziran 2024
Pa Sa a Pe Cu Cu Pa
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Önemli Linkler


Google

Google

Þu An Online

uanda 2 misafir bal

Hava Durumu

booked.net

Ziyaretçi Sayýsý

Bugün1384
Haftalýk9785
Aylýk22075
Tümü339304