ANASAYFA
SÝRKÜLER
2009/013 : 5838 Sayýlý Kanunla Katma Deðer Vergisi Kanunu'nda Yapýlan Deðiþiklikler Yazdr E-posta

         5838 sayýlý “Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanun” T.B.M.M. Genel Kurulu’nun 18.02.2009 tarihli oturumunda kabul edilmiþ ve 28.02.2009 tarih ve 27155 mükerrer sayýlý Resmi Gazete’de yayýmlanmýþ olup, sözü geçen Kanun ile Katma Deðer Vergisi Kanunu’nda yer alan bazý hükümlerde deðiþiklikler yapýlmýþtýr.

         5838 sayýlý “Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanun”un 11, 12 ve 32. maddeleri ile Katma Deðer Vergisi Kanunu’nda yapýlan deðiþikliklere iliþkin detaylý bilgiler aþaðýda yer almaktadýr.

         1.) Ýhracat Teslimleri

               a.) Ýhracat Tesliminin Þartlarý:

                    Katma Deðer Vergisi Kanunu’nun 11. maddesinde, ihracat teslimlerinin KDV’den istisna olduðu hükmü yer almaktadýr. Ayný Kanun’un 12. maddesinin 1. fýkrasýnda ise bir teslimin ihracat teslimi sayýlabilmesinin þartlarý iki bent halinde sayýlmýþtýr. Fýkranýn (a) bendinde, teslimin yurt dýþýndaki bir müþteriye veya bir serbest bölgedeki alýcýya ya da yetkili gümrük antreposu iþleticisine yapýlmasý gerektiði hüküm altýna alýnmýþtýr.

                    5838 sayýlý Kanun’un 11. maddesi ile KDV Kanunu’nun 12. maddesinin yukarýda belirtilen 1. fýkrasýnýn (a) bendindeki hüküm “Teslim yurt dýþýndaki bir müþteriye veya bir serbest bölgedeki alýcýya ya da yetkili gümrük antreposu iþleticisine yapýlmalý veya mallar yetkili gümrük antreposu iþleticisine tevdi edilmelidir.” þeklinde deðiþtirilmiþtir.

                    KDV Kanunu’nun 12. maddesinin 1. fýkrasýnýn (b) bendinde ise bir teslimin ihracat teslimi sayýlabilmesi için yerine getirilmesi gereken ikinci þart yer almaktadýr. Bu bendin ilk cümlesi uyarýnca, teslim konusu malýn, Türkiye Cumhuriyeti gümrük bölgesinden çýkarak bir dýþ ülkeye veya bir serbest bölgeye vasýl olmasý ya da yurt dýþýndaki müþteriye gönderilmek üzere yetkili gümrük antreposuna konulmasý gerekmektedir.

                    5838 sayýlý Kanun ile yukarýdaki bentte de deðiþiklik yapýlmýþtýr. Buna göre “yurt dýþýndaki müþteriye gönderilmek üzere” ifadesi madde metninden çýkarýlmýþtýr. 5838 sayýlý Kanun ile yapýlan bu deðiþiklik sonrasýnda KDV Kanunu’nun 12. maddesinin 1. fýkrasýnýn (b) bendinin ilk cümlesi aþaðýdaki gibi olmuþtur.

                    “Teslim konusu mal Türkiye Cumhuriyeti gümrük bölgesinden çýkarak bir dýþ ülkeye veya bir serbest bölgeye vasýl olmalý ya da yetkili gümrük antreposuna konulmalýdýr.”

                    Kanun’un gerekçesinde yukarýdaki deðiþikliklerin, yetkili gümrük antrepolarýnýn iþleyiþine yönelik belirlemeler yapýlmak suretiyle, yetkili gümrük antrepolarýna iþlerlik kazandýrýlmasý amacýyla yapýldýðý belirtilmektedir. Bu kapsamda daha önce yalnýzca yurt dýþýna gönderilmek üzere yetkili gümrük antrepolarýna mal konulmasý ihracat teslimi sayýlýrken, yapýlan bu düzenlemeler sonucunda, mallarýn yetkili gümrük antreposu iþleticilerine tevdi edilmesi de ihracat teslimi olarak kabul edilecektir.

               b.) Yetkili Gümrük Antrepolarýnýn Sorumluluðu:

                    Katma Deðer Vergisi Kanunu’nun 12. maddesinin son fýkrasýnda “Gümrük antreposuna konulan malýn ihracatýnýn belirlenen sürede veya þartlara uygun olarak gerçekleþmemesi veya tevsik edilememesi hallerinde; ziyaa uðratýlan vergi, buna iliþkin olarak kesilecek ceza ve hesaplanacak gecikme faizinin ödenmesinden katma deðer vergisi iadesi alanla birlikte antrepo iþleticisi de müteselsilen sorumludur.” hükmü yer almaktadýr.

                    Yukarýda 5838 sayýlý Kanun ile KDV Kanunu’nun 12. maddesinin 1. fýkrasýnda yapýlan deðiþikliklerin amacýna yer verilmiþtir. Buna göre, daha önce yalnýzca yurt dýþýna gönderilmek üzere yetkili gümrük antrepolarýna mal konulmasý ihracat teslimi sayýlýrken, yapýlan bu düzenleme ile mallarýn yetkili gümrük antreposu iþleticilerine tevdi edilmesi de ihracat teslimi olarak kabul edilmektedir.

                    Bu deðiþikliklerin bir sonucu olarak, 12. maddenin son fýkrasýnda yer alan, “gümrük antreposuna konulan malýn ihracatýnýn belirlenen sürede veya þartlara uygun olarak gerçekleþmemesi veya tevsik edilememesi” ifadesinin de deðiþtirilmesi gerekmiþtir. Buna göre ilgili fýkra hükmü; “Yetkili gümrük antrepolarýnýn iþleyiþine iliþkin olarak bu fýkra uyarýnca belirlenen esaslara uyulmamasý halinde ziyaa uðratýlan vergi, buna iliþkin olarak kesilecek ceza ve hesaplanacak gecikme faizinin ödenmesinden katma deðer vergisi iadesi alanla birlikte antrepo iþleticisi de müteselsilen sorumludur.” þekline dönüþtürülmüþtür.

               c.) Yürürlük:

                    5838 sayýlý Kanun’un yürürlük maddesinde, yukarýda açýklanan 11. maddenin Resmi Gazete’de yayýmý tarihinde yürürlüðe gireceði hükmü yer almaktadýr. Bahsekonu kanun 28.02.2009 tarihli Resmi Gazete’de yayýmlandýðýndan düzenleme bu tarih itibariyle yürürlüðe girmiþ bulunmaktadýr.

         2.) Ýndirimli Orana Tabi Ýþlemlere Ýliþkin KDV Ýade Uygulamasý

               Katma Deðer Vergisi Kanunu’nun 29. maddesinin 2. fýkrasý uyarýnca, Bakanlar Kurulu tarafýndan vergi nispeti indirilen teslim ve hizmetlerle ilgili olup, teslim ve hizmetin gerçekleþtiði vergilendirme döneminde indirilemeyen ve tutarý Bakanlar Kurulunca tespit edilecek sýnýrý aþan vergi, bu mükelleflerin vergi ve sosyal sigorta prim borçlarý veya Kanun’da sayýlan diðer borçlarýna mahsuben ödenebilmektedir. Fýkra hükmünde, yýlý içinde mahsuben iade edilemeyen verginin nakden iade edileceði hükmüne de yer verilmiþtir.

               Söz konusu fýkrada ayrýca, vergi nispeti indirilen mal ve hizmet gruplarý ile sektörler itibarýyla, amortismana tabi iktisadi kýymetler dolayýsýyla yüklenilen katma deðer vergisinin iade hakkýný kaldýrma konusunda Bakanlar Kurulu’na yetki verilmektedir.

               a.) Verginin Ýade Süresi:

                    Yukarýda yer alan “yýlý içinde mahsuben iade edilemeyen vergi nakden iade edilir.” hükmü, 5838 sayýlý Kanun’un 12. maddesi ile “Yýlý içinde mahsuben iade edilemeyen vergi izleyen yýl içinde talep edilmesi þartýyla nakden veya mükellefin yukarýda sayýlan borçlarýna mahsuben iade edilir.” þeklinde deðiþtirilmiþtir. Bu deðiþiklikle, indirimli orana tabi iþlemlerde, yýlý içinde mahsup edilemeyen verginin iadesi konusundaki mevcut uygulamaya açýklýk getirilmektedir.

               b.) Bakanlar Kurulu’nun Yetkisi:

                    KDV Kanunu’nun 29. maddesinin 2. fýkrasýnda yer alan hüküm uyarýnca, Bakanlar Kurulu’nun vergi nispeti indirilen mal ve hizmet gruplarý ile sektörler itibarýyla, sadece amortismana tabi iktisadi kýymetler dolayýsýyla yüklenilen katma deðer vergisinin iade hakkýný kaldýrma yetkisi bulunmakta iken, bu yetki 5838 sayýlý Kanun’un 12. maddesi ile geniþletilmiþtir.

                    Yeni hüküm ile Bakanlar Kurulu, vergi nispeti indirilen mal ve hizmet gruplarý ile sektörler itibarýyla, iade hakkýný kýsmen veya tamamen yada amortismana tabi iktisadi kýymetler dolayýsýyla yüklenilen katma deðer vergisi ile sýnýrlý olmak üzere kaldýrmaya yetkilendirilmiþtir.

                    Kanun’un gerekçesinde bu deðiþikliðin amacýnýn, vergi güvenliði ve kayýt dýþýlýkla mücadele çerçevesinde, indirimli orana tabi bazý iþlemlerde iade hakkýný kaldýrma konusunda Bakanlar Kurulu’nun yetkili kýlýnmasý olduðu ifade edilmektedir.

         3.) Dahilde Ýþleme ve Geçici Kabul Rejimi Kapsamýnda Tecil - Terkin Uygulamasý

               Katma Deðer Vergisi Kanunu’nun geçici 17. maddesinde, dahilde iþleme ve geçici kabul rejimi kapsamýnda ihraç edilecek mallarýn üretiminde kullanýlacak maddelerin 31.12.2008 tarihine kadar tesliminde Katma Deðer Vergisi Kanunu’nun 11. maddesinin 1. fýkrasýnýn (c) bendi hükümlerine göre bölgeler, sektörler veya mal gruplarý itibariyle iþlem yaptýrmaya Bakanlar Kurulu’nun yetkili olduðu hükmü yer almaktadýr. Bu maddenin uygulanmasýnda ihracat süresi olarak anýlan bentteki süre yerine, bu rejimlerle öngörülen süreler esas alýnmaktadýr. Madde hükmünde ayrýca, ihracatýn þartlara uygun olarak gerçekleþtirilmemesi halinde zamanýnda alýnmayan verginin, vergi ziyaý cezasý uygulanarak, gecikme faiziyle birlikte alýcýdan tahsil edileceði hükmü yer almaktadýr.

               5838 sayýlý Kanun’un 32. maddesinin 7. fýkrasý ile yukarýdaki hükümde yer alan “31.12.2008” ibaresi “31.12.2010” olarak deðiþtirilmiþtir. Böylelikle dahilde iþleme ve geçici kabul rejimi kapsamýnda yurtiçinden alýnacak mallara iliþkin tecil terkin uygulamasýnýn süresi 2 yýl daha uzatýlmýþ olmaktadýr.

               5838 sayýlý Kanun’un yürürlük maddesinde, 32. maddenin 7. fýkrasýnýn 01.01.2009 tarihinden geçerli olmak üzere Resmi Gazete’de yayýmý tarihinde yürürlüðe gireceði hükmü yer almaktadýr. Kanun 28.02.2009 tarihi itibariyle 27155 mükerrer sayýlý Resmi Gazete’de yayýmlandýðýndan bu hüküm 28.02.2009 tarihinde yürürlüðe girmiþtir.

               Ancak; 01.01.2009 tarihi ile Kanun’un yayýmlandýðý tarih olan 28.02.2009 tarihi arasýnda gerçekleþtirilen iþlemlerle ilgili uygulama konusunda, Maliye Bakanlýðý tarafýndan açýklama yapýlmasýna ihtiyaç bulunmaktadýr.

         Keyfiyet bilgilerinize sunulur.

                                                               Saygýlarýmýzla

                                                                   YANIT 
                                                   YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                 VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ

                                                            VERGÝ BÖLÜMÜ

 
2009/012 : Kýsa Çalýþma ve Kýsa Çalýþma Ödeneði Uygulamasý Yazdr E-posta

   
Son zamanlarda yaþanan global krizle birlikte reel sektörde daralan talebin sanayi sektörü üzerindeki olumsuz etkisinin giderek arttýðý görülmektedir. Ýþverenlerin, iþçi çýkarmadan bu krizi atlatabilmeleri için kullanabilecekleri araçlardan biri de Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’nda hüküm altýna alýnmýþ olan “Kýsa Çalýþma ve Kýsa Çalýþma Ödeneði” uygulamasýdýr. Bu sirkülerimizde ekonomik kriz dolayýsýyla zor durumda olan iþverenler tarafýndan uygulanabilecek kýsa çalýþma ve kýsa çalýþma ödeneði hakkýnda açýklamalar yapýlacaktýr.

     I.) Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’nun Ek 2. Madde Hükmü:

          26.05.2008 tarihli Resmi Gazete’de yayýmlanan 5783 sayýlý Kanun’un 18. maddesi ile 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’na “Kýsa Çalýþma ve Kýsa Çalýþma Ödeneði” baþlýklý ek 2. madde eklenmiþtir.

          Bu hüküm uyarýnca, sigortalý kiþileri hizmet akdine tabi olarak çalýþtýran iþveren; genel ekonomik kriz veya zorlayýcý sebeplerle iþyerindeki haftalýk çalýþma sürelerini geçici olarak önemli ölçüde  azaltýrsa veya iþyerinde faaliyeti tamamen veya kýsmen geçici olarak durdurursa, durumu derhal gerekçeleri ile birlikte Türkiye Ýþ Kurumuna, varsa toplu iþ sözleþmesi tarafý sendikaya bir yazý ile bildirecektir. Maddede, talebin uygunluðunun belirlenmesine iliþkin usul ve esaslarýn Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý (Bakanlýk) tarafýndan çýkarýlacak yönetmelikle belirleneceði hüküm altýna alýnmýþ ve devamýnda;

          “Yukarýda belirtilen nedenlerle iþyerinde geçici olarak en az dört hafta iþin durmasý veya kýsa çalýþma hallerinde iþçilere çalýþtýrýlmadýklarý süre için iþsizlik sigortasýndan kýsa çalýþma ödeneði ödenir. Kýsa çalýþma süresi, zorlayýcý sebebin devamý süresini ve herhalde üç ayý aþamaz. Ýþçinin kýsa çalýþma ödeneðine hak kazanabilmesi için, çalýþma süreleri ve iþsizlik sigortasý primi ödeme gün sayýsý bakýmýndan iþsizlik ödeneðine hak kazanma þartlarýný yerine getirmesi gerekir.

          Günlük kýsa çalýþma ödeneðinin miktarý, iþsizlik ödeneði miktarý kadardýr. Kýsa çalýþma ödeneðinden yararlananlara ait sigorta primlerinin aktarýlmasý ve saðlýk hizmetlerinin sunulmasýna iliþkin iþlemler 506 sayýlý Kanunda belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülür. Kýsa çalýþma ödeneði olarak yapýlan ödemeler baþlangýçta belirlenen iþsizlik ödeneði süresinden düþülür.

          Zorlayýcý sebeplerle iþyerinde faaliyetin tamamen veya kýsmen geçici olarak durmasý halinde, kýsa çalýþma ödeneði ödemeleri 4857 sayýlý Ýþ Kanunu’nun 24. maddesinin (III) numaralý bendinde ve ayný Kanunun 40. maddesinde öngörülen bir haftalýk süreden sonra baþlar.” hükmüne yer verilmiþtir.

    II.) Kýsa Çalýþma ve Kýsa Çalýþma Ödeneði Hakkýnda Yönetmelik:

          Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’nun ek 2. maddesinin uygulanmasýna iliþkin olarak Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý tarafýndan çýkarýlan “Kýsa Çalýþma ve Kýsa Çalýþma Ödeneði Hakkýnda Yönetmelik” 13.01.2009 tarihli Resmi Gazete’de yayýmlanarak, ayný gün itibariyle yürürlüðe girmiþtir.

          Buna göre iþverenin, genel ekonomik kriz veya zorlayýcý sebeplerle;

          * Ýþyerindeki haftalýk çalýþma sürelerini geçici olarak önemli ölçüde azaltmasý veya

          * Ýþyerinde faaliyeti tamamen veya kýsmen geçici olarak durdurmasý,

hallerinde, talebinin uygunluðunun Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý tarafýndan tespiti ile iþçilere kýsa çalýþma ödeneði ödenebilecektir.

          a.) Kýsa Çalýþma ile ilgili Bildirim:

               Yönetmelikte;

               * “Genel ekonomik kriz” ulusal veya uluslararasý ekonomide ortaya çýkan olaylarýn, ülke ekonomisi ve dolayýsýyla iþyerini ciddi anlamda etkileyip sarstýðý durumlar,

               * “Zorlayýcý sebepler” ise iþverenin kendi sevk ve idaresinden kaynaklanmayan, önceden kestirilemeyen, bunun sonucu olarak bertaraf edilmesine olanak bulunmayan, dýþsal etkilerden ileri gelen, geçici olarak çalýþma süresinin azaltýlmasý veya faaliyetin tamamen veya kýsmen durdurulmasý ile sonuçlanan deprem, yangýn, su baskýný, salgýn hastalýk, seferberlik ve benzeri nedenler,

olarak tanýmlanmýþtýr.

               “Kýsa çalýþma” ise yönetmelikte, en fazla üç ay süreyle; iþyerinde uygulanan çalýþma süresinin geçici olarak en az üçte bir oranýnda azaltýlmasý veya en az dört hafta süreyle iþyerindeki faaliyetin tamamen veya kýsmen durdurulmasý þeklinde tanýmlanmýþtýr.

               Genel ekonomik kriz veya zorlayýcý sebeplerle iþyerinde kýsa çalýþma yapýlmasýný talep eden iþverenin, Türkiye Ýþ Kurumunun il ve ilçelerde kurulu birimlerine (kurum birimi), varsa toplu iþ sözleþmesi tarafý sendikaya yazýlý bildirimde bulunmasý gerekmektedir.

               Ýþveren yaptýðý bu bildirimde;

               * Genel ekonomik krizin veya zorlayýcý sebeplerin iþyerine etkileri ile zorlayýcý sebebin ne olduðunu,

               * Ýþyerinin unvanýný, adresini, varsa toplu iþ sözleþmesi tarafý sendikayý, Bakanlýk bölge müdürlüðü ile sosyal güvenlik iþyeri sicil numarasýný,

               * Varsa iddiasýný kanýtlayýcý somut belgeleri

göstermek zorundadýr.

               Genel ekonomik kriz veya zorlayýcý sebeplerle yapýlan baþvurularýn uygunluk tespiti Bakanlýk iþ müfettiþleri tarafýndan ivedilikle yapýlacaktýr. Ýnceleme esnasýnda; kýsa çalýþma yaptýrýlacak iþçilere iliþkin bilgilerin, iþveren tarafýndan Kurumca belirlenen formatta hazýrlanarak, manyetik ortamda Kuruma, yazýlý olarak da Bakanlýk iþ müfettiþine teslim edilmesi gerekmektedir.

          b.) Talebin Deðerlendirilmesi:

               Ýþverenin kýsa çalýþma talebi, öncelikle Kurum tarafýndan sebep ve þekil yönünden deðerlendirilir.

               Genel ekonomik krizin varlýðýný, iþçi ve iþveren sendikalarý konfederasyonlarýnýn iddia etmesi veya bu yönde kuvvetli emarenin bulunmasý halinde, Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakaný duruma açýklýk getirir. Bu duruma açýklýk getirilmeden, genel ekonomik kriz gerekçesi ile yapýlan baþvurular ile zorlayýcý sebeplerle baðdaþmadýðý halde, nakit darlýðý, ödeme güçlüðü, pazar daralmasý ve stok artýþý gibi sebeplere dayalý olarak yapýldýðý tespit edilen baþvurular Kurum tarafýndan reddedilecektir.

               Bakanlýk iþ müfettiþleri tarafýndan yapýlan incelemeler sonucunda talebin uygun bulunmasý halinde, kýsa çalýþmanýn baþlama ve bitiþ tarihleri ile yukarýda iþveren tarafýndan hazýrlanacaðý belirtilen ve kýsa çalýþma yaptýrýlacak iþçilere iliþkin bilgilerin yer aldýðý listeye son þekli verilmek suretiyle, Bakanlýk iþ müfettiþince düzenlenen rapor ekinde yazýlý olarak Kuruma gönderilir.

               Ýnceleme sonucu Kurum tarafýndan iþverene, iþveren tarafýndan varsa toplu iþ sözleþmesine taraf iþçi sendikasýna ve iþyerinde yazýlý olarak ilan edilmek suretiyle iþçilere bildirilir.

          c.) Kýsa Çalýþma Ödeneði:

               1.) Kýsa çalýþma ödeneðinden yararlanma koþullarý:

                    Ýþçinin kýsa çalýþma ödeneðinden yararlanabilmesi için;

                    * Ýþverenin kýsa çalýþma talebinin Bakanlýkça uygun bulunmasý,

                    * Ýþçinin kýsa çalýþmanýn baþladýðý tarihte, Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’nun 50. maddesine göre çalýþma süreleri ve iþsizlik sigortasý primi ödeme gün sayýsý bakýmýndan iþsizlik ödeneðine hak kazanmýþ olmasý,

                    * Kýsa çalýþma ödeneði talebinde bulunmasý

gerekmektedir.

               2.) Kýsa çalýþma ödeneðinin miktarý ve ödenmesi:

                    Günlük kýsa çalýþma ödeneðinin miktarý, iþsizlik ödeneðinin miktarý kadardýr. Kýsa çalýþma ödeneði 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’nun 50. maddesindeki esaslara göre ödenir.

                    Kýsa çalýþma ödeneðinin süresi üç ayý aþmamak kaydýyla kýsa çalýþma süresi kadardýr. Ödeneðin süresi; herhalde hak edilen iþsizlik ödeneði süresini aþamaz.

                    Kýsa çalýþma ödeneði, iþyerinde uygulanan haftalýk çalýþma süresini tamamlayacak þekilde çalýþýlmayan süreler için verilir.

                    Zorlayýcý sebeplerle iþyerinde kýsa çalýþma yapýlmasý halinde, ödemeler Ýþ Kanununun 24. maddesinin (III) numaralý bendinde ve 40. maddesinde öngörülen bir haftalýk süreden sonra baþlayacaktýr.

                    Ýþçinin kýsa çalýþma ödeneði aldýðý süre için, Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanunu gereði ödenecek sigorta primi, Ýþsizlik Sigortasý Fonu tarafýndan Sosyal Güvenlik Kurumuna aktarýlacaktýr.

                    Kýsa çalýþma ödeneðinden yararlanan iþçi, iþsizlik sigortasýndan yararlanmak için Ýþsizlik Sigortasý Kanununun 50. maddesinde öngörülen koþullar gerçekleþmeden iþsiz kalýrsa, kýsa çalýþma ödeneði aldýðý süre düþüldükten sonra, daha önce hak ettiði iþsizlik ödeneði süresini dolduruncaya kadar iþsizlik ödeneðinden yararlanýr.

                    Kurum birimi, iþçilerin baþvurusunu, izleyen ayýn sonuna kadar sonuçlandýrýr. Kýsa çalýþma ödeneði, iþçinin kendisine, aylýk olarak her ayýn sonunda ödenir.

                    Kýsa çalýþma ödeneði nafaka borçlarý dýþýnda haciz veya baþkasýna devir veya temlik edilemez.

                    Ayrýca son günlerde TBMM’ye sunulan yasa tasarýsýnda “torba yasa” birçok yasada deðiþiklik yapýlmasý öngörülürken, bu tasarýda kýsa çalýþma ödeneði ile ilgili hükümler de yer almaktadýr. Buna göre, tasarý aynen yasalaþtýðý durumda, kýsa çalýþma ödeneðinin tutarý % 50 oranýnda artacak ve süresi de 3 aydan 6 aya çýkacaktýr. Bu konuya iliþkin bilgiler iþbu sirkülerimizin son bölümünde yer almaktadýr.

               3.) Kýsa çalýþma ödeneðinin kesilmesi:

                    Yönetmelikte kýsa çalýþma ödeneðinin hangi hallerde kesileceði belirtilmiþtir. Buna göre kýsa çalýþma ödeneði alanlarýn;

                    * Ýþe girmesi,

                    * Yaþlýlýk aylýðý almaya baþlamasý,

                    * Herhangi bir sebeple silah altýna alýnmasý,

                    * Herhangi bir kanundan doðan çalýþma ödevi nedeniyle iþinden ayrýlmasý veya

                    * Geçici iþ göremezlik ödeneðinin baþlamasý

halinde, kýsa çalýþma ödeneði kesilir.

          d.) Kýsa Çalýþmanýn Erken Sona Ermesi:

               Ýþveren, ilan ettiði süreden önce, normal faaliyetine baþlamaya karar vermesi halinde durumu; Kurum birimine, varsa toplu iþ sözleþmesi tarafý sendikaya ve iþçilere altý iþgünü önce yazýlý olarak bildirmek zorundadýr. Bildirimde belirtilen tarih itibariyle kýsa çalýþma sona erer.


   
III.) Kýsa Çalýþma Ödeneðinin Süresi ve Miktarý Artýrýldý:

            26.05.2008 tarihli Resmi Gazete’de yayýmlanan 5783 sayýlý Kanun’un 18. maddesi ile 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’na ‘’Kýsa Çalýþma ve Kýsa Çalýþma Ödeneði’’ baþlýklý ek 2. madde eklenmiþ olup, bu madde hükmünün uygulamasýna iliþkin olarak çýkarýlan ‘’Kýsa Çalýþma ve Kýsa Çalýþma Ödeneði Hakkýnda Yönetmelik’’ ile ilgili açýklamalarýmýz, yukarýda ayrýntýlý bir þekilde dikkatlerinize sunulmuþtur.

            Kamuoyunda “Torba Kanun” olarak bilinen 5838 sayýlý “Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanun” TBMM Genel Kurulu’nun 18.02.2009 tarihli oturumunda kabul edilmiþtir. Sözü geçen Kanun ile 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’nda yer alan kýsa çalýþma ödeneði uygulamasýnda, 2008 ve 2009 yýllarýnda yapýlacak baþvurulara münhasýr olmak üzere bazý deðiþiklikler yapýlmýþtýr.

            Aþaðýda 5838 sayýlý “Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanun”un 1. maddesi ile 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’na eklenen geçici 8. madde uyarýnca, kýsa çalýþma ödeneði uygulamasýnda yapýlan deðiþikliklerle ilgili açýklamalarýmýza yer verilecektir.

            a.) 5838 sayýlý Kanun’un 1. madde hükmü:

                 TBMM Genel Kurulu’nun 18.02.2009 tarihli oturumunda kabul edilen 5838 sayýlý Kanun ile 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’na, kýsa çalýþma ödeneði ile ilgili aþaðýdaki geçici madde hükmü eklenmiþtir.

                 ‘’2008 ve 2009 yýllarýnda kýsa çalýþma için yapýlan baþvurulara münhasýr olmak üzere, ek 2. maddenin ikinci fýkrasýnda kýsa çalýþma için öngörülen azami üç aylýk süre, altý ay olarak uygulanýr; 3. fýkrasýnda öngörülen kýsa çalýþma ödeneði miktarý % 50 oranýnda artýrýlarak ödenir ve kýsa çalýþma ödeneði olarak yapýlan ödemeler, baþlangýçta belirlenen iþsizlik ödeneði süresinden düþülmez. Bu maddenin yayýmý tarihinden önce uygunluk tespiti yapýlan kýsa çalýþma baþvurularýnda süre, iþverenin talebi halinde ayný þartlarla ve bu maddede öngörülen süreyi aþmamak kaydýyla uzatýlýr.

                 Bu maddede öngörülen ödenek miktarý ayný kalmak kaydýyla, kýsa çalýþma süresini altý ay daha uzatmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir. Ancak, bu dönemde kýsa çalýþma ödeneði olarak yapýlan ödemeler, baþlangýçta belirlenen iþsizlik ödeneði süresinden düþülür’’

            b.) Kýsa çalýþma ödeneði süresi:

                 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’nun ek 2. maddesinde kýsa çalýþma süresinin, zorlayýcý sebebin devamý süresini ve herhalde üç ayý aþamayacaðý hükmü yer almaktadýr. 5838 sayýlý Kanun ile 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’na eklenen geçici 8. madde ile 2008 ve 2009 yýllarýnda kýsa çalýþma için yapýlan baþvurulara münhasýr olmak üzere, bu süre 3 aydan 6 aya çýkarýlmýþtýr.

                 Bu hükmün yayýmý tarihinden önce uygunluk tespiti yapýlan kýsa çalýþma baþvurularýndaki sürenin, iþverenin talebi halinde, ayný þartlarla ve bu Kanunla belirlenen süreyi aþmamak üzere uzatýlacaðý da Kanun hükmünde yer almaktadýr.

                 Ayrýca 5838 sayýlý Kanun ile Bakanlar Kurulu’na kýsa çalýþma süresini altý ay daha uzatma yetkisi verilmiþ olup, bu yetki ödenek miktarýnýn artýrýlmasýný kapsamamaktadýr. Ancak, Bakanlar Kurulu Kararýna göre uzatýlan dönemde kýsa çalýþma ödeneði olarak yapýlan ödemeler, baþlangýçta belirlenen iþsizlik ödeneði süresinden düþülecektir.

            c.) Kýsa çalýþma ödeneðinin miktarý:

                 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’nun ek 2. maddesinde kýsa çalýþma ödeneði miktarýnýn, iþsizlik ödeneði miktarý kadar olduðu hükmü yer almaktadýr. 5838 sayýlý Kanun ile 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’na eklenen geçici 8. madde ile 2008 ve 2009 yýllarýnda kýsa çalýþma için yapýlan baþvurulara münhasýr olmak üzere, kýsa çalýþma ödeneðinin % 50 oranýnda artýrýlarak ödeneceði hükmü getirilmiþtir.

                 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’nun ek 2. maddesinde ayrýca, kýsa çalýþma ödeneði olarak yapýlan ödemelerin, baþlangýçta belirlenen iþsizlik ödeneði süresinden düþüleceði hükmü yer almaktadýr. Yine 5838 sayýlý Kanun ile 4447 sayýlý Ýþsizlik Sigortasý Kanunu’na eklenen geçici 8. madde kapsamýnda, 2008 ve 2009 yýllarýnda kýsa çalýþma için yapýlan baþvurulara münhasýr olmak üzere, kýsa çalýþma ödeneði olarak yapýlan ödemeler, baþlangýçta belirlenen iþsizlik ödeneði süresinden düþülmeyecektir.

            d.) Yürürlük:

                 5838 sayýlý Kanun’un yürürlük maddesinde, yukarýdaki hükümlerin, Resmi Gazete’de yayýmý tarihinde yürürlüðe gireceði hükmü yer almaktadýr. Söz konusu Kanun’un Cumhurbaþkaný tarafýndan veto edilmediði durumunda, önümüzdeki günlerde Resmi Gazete’de yayýmlanmasý beklenmektedir.

                                                      Saygýlarýmýzla

                                                           YANIT
                                           YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                         VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                   VERGÝ BÖLÜMÜ
 
2009/011 : 2008 Yýlý Transfer Fiyatlandýrmasý Uygulamasýnda Belgelendirme Yükümlülüðü Yazdr E-posta

         5520 sayýlý Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 13. maddesinde kurumlar vergisi mükelleflerinin iliþkili kiþilerle emsallere uygunluk ilkesine aykýrý olarak tespit ettikleri bedel veya fiyat üzerinden mal veya hizmet alým ya da satýmýnda bulunmalarý durumunda, kazancýn tamamen veya kýsmen transfer fiyatlandýrmasý yoluyla örtülü olarak daðýtýlmýþ sayýlacaðý hükme baðlanmýþtýr.

         Ayný madde uyarýnca emsallere uygunluk ilkesi doðrultusunda tespit edilen fiyat veya bedellere iliþkin hesaplamalara ait kayýt, cetvel ve belgelerin mükellefler tarafýndan ispat edici kâðýtlar olarak saklanmasý zorunludur.

         Mükelleflerin, transfer fiyatlandýrmasýna iliþkin belgelendirmeye dair yükümlülüklerine "1 Seri No'lu Transfer Fiyatlandýrmasý Yoluyla Örtülü Kazanç Daðýtýmý Hakkýnda Genel Teblið"de yer verilmiþtir.
 
         Konu ile ilgili ayrýntýlý açýklamalar sizlere 2008/025 No'lu ve 2008/041 No'lu Sirkülerimiz ile yapýlmýþtýr.

         Buna göre mevcut transfer fiyatlandýrmasý düzenlemeleri mükelleflere oldukça detaylý ve iki aþamalý bir belgelendirme yükümlülüðü öngörmektedir. 2008 yýlýnda kurumlar vergisi mükelleflerinin iliþkili kiþilerle gerçekleþtirilen iþlemlere dair belgelendirme yükümlülüklerine aþaðýda yer verilmektedir.

        I.) Transfer Fiyatlandýrmasý, Kontrol Edilen Yabancý Kurum ve Örtülü Sermayeye Ýliþkin Form

             Kurumlar vergisi mükelleflerinin, iliþkili kiþilerle bir hesap dönemi içinde yaptýklarý mal veya hizmet alým ya da satým iþlemleri ile ilgili olarak "Transfer Fiyatlandýrmasý, Kontrol Edilen Yabancý Kurum ve Örtülü Sermayeye Ýliþkin Form"u doldurmalarý ve kurumlar vergisi beyannamesi ekinde, baðlý bulunulan vergi dairesine göndermeleri gerekmektedir.

             Söz konusu form ile kurumlar vergisi mükellefleri ilgili hesap döneminde iþlem gerçekleþtirdikleri iliþkili kiþileri, bu iþlemlerin toplam parasal büyüklükleri ile iþlemlerin fiyatlandýrýlmasýnda uygulanan transfer fiyatlandýrmasý yöntemlerini beyan etmektedirler.

        II.) Yýllýk Transfer Fiyatlandýrmasý Raporu

               Rapor hazýrlamak zorunda olan mükellefler aþaðýda kaydedilmektedir. 

               * Büyük Mükellefler Vergi Dairesi’ne kayýtlý mükellefler

                  Büyük Mükellefler Vergi Dairesi’ne kayýtlý mükelleflerin bir hesap dönemi içinde iliþkili kiþilerle yaptýklarý yurt içi ve yurt dýþý iþlemlerine iliþkin olarak ilgili Genel Teblið’de yer alan formata uygun þekilde "Yýllýk Transfer Fiyatlandýrmasý Raporu"nu hazýrlamalarý gerekmektedir.

                  Yýllýk Transfer Fiyatlandýrmasý Raporu’nun yurtdýþýnda bulunan þubeler ve serbest bölgelerde bulunan iliþkili kiþilerle (serbest bölgelerde yer alan þubeler dahil) yapýlan iþlemleri de kapsamasý gerekmektedir.

               * Serbest Bölgede faaliyette bulunan kurumlar vergisi mükellefleri

                  Serbest bölgelerde faaliyette bulunan kurumlar vergisi mükelleflerinin iliþkili kiþilerle yaptýklarý yurt içi iþlemlerine iliþkin olarak "Yýllýk Transfer Fiyatlandýrmasý Raporu"nu hazýrlamalarý ve istenmesi durumunda Ýdare'ye veya vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlara ibraz etmeleri zorunludur.

                  Ancak, kurumlar vergisi mükelleflerinin serbest bölgede faaliyette bulunan þubelerinin ayrýca rapor hazýrlamasýna gerek bulunmamaktadýr.

               * Diðer kurumlar vergisi mükellefleri

                  Diðer kurumlar vergisi mükelleflerinin bir hesap dönemi içinde iliþkili kiþilerle yaptýklarý yurt dýþý iþlemlere iliþkin olarak ilgili Genel Teblið’de yer alan formata uygun þekilde "Yýllýk Transfer Fiyatlandýrmasý Raporu"nu hazýrlamalarý gerekmektedir.

                  Yýllýk Transfer Fiyatlandýrmasý Raporu’nun yurtdýþýnda bulunan þubeler ve serbest bölgelerde bulunan iliþkili kiþilerle (serbest bölgelerde yer alan þubeler dahil) yapýlan iþlemleri de kapsamasý gerekmektedir.

        Keyfiyet bilgilerinize arz olunur.

                                                                        Saygýlarýmýzla

                                                                             YANIT
                                                            YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                          VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                                      VERGÝ BÖLÜMÜ

 
2009/010 : Þubat/2009 Dönemine Ait Yasal Yükümlülükler Yazdr E-posta


Þubat/2009 Dönemine Ait Yasal Yükümlülükler Tablosu - Vergi Takvimi için Týklayýnýz...

 
2009/009 : 31.12.2008 Tarihinde Son Bulan Geçici Maddeler ve 2009'da Baþlayacak Yeni Uygulamalar Yazdr E-posta

        

       Bilindiði üzere Vergi Kanunlarýna eklenen geçici maddeler ile bazý vergi uygulamalarýnýn süresi sýnýrlandýrýlmaktadýr.

       Söz konusu geçici maddelerden 31.12.2008 tarihi itibariyle süresi dolanlar ve yeni uygulamalar kanunlar ve yönetmelik itibariyle aþaðýdaki gibidir.

       1.) Gelir Vergisi Kanunu’nun “Yatýrým Ýndirimi” ile ilgili Geçici 69. maddesi ve G.V.K. Geçici 61. maddesine göre yapýlacak Yatýrým Ýndirim Stopajý son olarak 2008 yýlý için yapýlacaktýr.

       2.) Katma Deðer Vergisi Kanunu’nun “Dahilde Ýþleme ve Geçici Kabul Rejimi Kapsamýnda Ýhrac Edilecek Mallarýn Üretiminde Kullanýlacak Mallarýn Tecil-Terkin Kapsamýnda Temini” ile ilgili Geçici 17. maddesinin süresi 31.12.2008 tarihinde dolmuþtur.

       3.) Serbest Bölgeler Kanunu’nun 5810 Sayýlý Kanun ile deðiþtirilen Geçici 3. maddesi hükümleri 01.01.2009 tarihinden itibaren uygulanacaktýr.

       4.) Sosyal Güvenlik Kurumu Yönetmeliðine göre 01.01.2009 tarihinden itibaren en az 10 iþçi çalýþan iþ yerlerinde ücret ödemeleri Bankalar aracýlýðý ile yapýlacaktýr.

       Yukarýda özet olarak kaydedilen konular hakkýndaki ayrýntýlý açýklamalar aþaðýdaki gibidir.

       1.) 31.12.2008 Tarihi Ýtibariyle Sona Eren Yatýrým Ýndirimi Uygulamasý

             1.1:) 5479 Sayýlý Kanun ile 01.01.2006 tarihinden itibaren yatýrým indirimi uygulamasý ile ilgili Gelir Vergisi maddeleri yürürlükten kaldýrýlmýþ, ancak ayný kanuna eklenen Geçici 69. madde ile, henüz yatýrýmlarý yarým kalan mükelleflerin müktesep haklarý, 2006, 2007 ve 2008 yýllarýnda da yatýrým indirimi uygulanmak üzere korunmuþtur.

                      Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri, 31.12.2005 tarihi itibariyle mevcut olup 2005 yýlý kazançlarýndan indiremedikleri yatýrým indirimi istisnasý tutarlarý ile,

                      * 24.04.2003 tarihinden önce yapýlan müracaatlara istinaden düzenlenen yatýrým teþvik belgeleri kapsamýnda Gelir Vergisi Kanunu’nun mülga Ek: 1-6. maddeleri çerçevesinde baþlanýlmýþ yatýrýmlarý için belge kapsamýnda 01.01.2006 tarihinden sonra yapacaklarý yatýrýmlarý ile,

                      * Gelir Vergisi Kanunu’nun mülga 19.maddesi kapsamýnda 01.01.2006 tarihinden önce baþlanan yatýrýmlarla ilgili olarak iktisadi ve teknik bütünlük arz edip 01.01.2006 tarihinden sonra yapýlan yatýrým harcamalarý üzerinden 31.12.2005 tarihinde yürürlükte bulunan mevzuata göre hesaplayacaklarý yatýrým indirimi istisnasý tutarlarýný,

sadece 2006, 2007, 2008 yýllarýna ait kazançlarýndan indirebilmeleri mümkün kýlýnmýþtýr.

                      Madde hükmünden de anlaþýldýðý üzere yatýrým indirim hakkýnýn kullanýldýðý son yýl 2008 yýlý olup 2008 yýlý kazancýnýn yetersiz olmasý nedeniyle indirilemeyen tutarlarýn sonraki yýllara devretmesi mümkün deðildir. Konu hakkýnda son kararý Anayasa Mahkemesi verecektir.

             1.2:) G.V.K.’nun Ek 1-6 Maddelerinde Yer Alan Eski Hükümlere Tabi Yatýrým Ýndirimi Stopajýnýn Beyaný ve Ödenmesi

                      Gelir Vergisi Kanunu’nda istisna olarak 31.12.2005 yýlýna kadar yer alan yatýrým indirimi; 24.04.2003 tarihine kadar Gelir Vergisi Kanunu’nun Ek:1-6. maddelerinde düzenlenen “Yatýrým Ýndirimi Teþvik Belgelerine” baðlý olarak % 100’e varan oranlarda kullanýlýrken, 4842 Sayýlý Kanun ile Gelir Vergisi Kanununa eklenen 19. madde ile indirim, Teþvik Belgesine baðlý olmaktan çýkarýlmýþ, mükelleflere, Teþvik Belgesi olmaksýzýn yapacaklarý yatýrým harcamalarýna % 40 oranýnda indirim ve istisna hakký tanýnmýþtýr.

                      Bu deðiþikliðe paralel olarak Gelir Vergisi Kanunu'na, 4842 Sayýlý Kanun ile Geçici 61. madde eklenmek suretiyle, söz konusu maddenin yürürlük tarihinden önce (24.4.2003 tarihinden önce) gerçekleþen yatýrýmlar üzerinden hesaplanan ve kazancýn yetersiz olmasý nedeniyle sonraki dönemlere devreden yatýrým indiriminden yararlanan kazançlar üzerinden daðýtýlsýn daðýtýlmasýn %19,8 oranýnda da Gelir Vergisi tevkifatý (stopajý) getirilmiþtir.

                      G.V.K. 19. madde çerçevesinde yapýlan % 40 oranýndaki Teþvik Belgesiz Yatýrým indiriminde ise stopaj mükellefiyeti kaldýrýlmýþtýr.

                      Ancak, kanun koyucu son olarak 5479 sayýlý Kanun ile G.V.K. 19. maddesini de 01.01.2006 tarihinden itibaren tamamen kaldýrmýþ ve Gelir Vergisi Kanunu'na Geçici 69. maddeyi eklemek suretiyle 2006, 2007, 2008 yýllarýnda yatýrým indirim hakký olan mükelleflere 3 yýllýk geçiþ dönemi saðlamýþtýr.

                      Bu nedenle Gelir Vergisi Kanunu’nun Ek 1-6. maddelerine göre hesaplanarak hak kazanýlan yatýrým indirimi tutarlarýndan, G.V.K. Geçici 69. maddesine istinaden 2008 yýlý kurumlar vergisi matrahýndan indirilen kýsmý üzerinden, % 19,8 oranýnda stopaja tabi tutularak hesaplanacak tevkifatýn 23.Mayýs.2009 günü akþamýna kadar “Muhtasar Beyanname” ile beyaný gerekmektedir. Ödeme ise 26.Mayýs.2009 günü akþamýna kadar yapýlabilecektir.

                      Yukarýda açýklandýðý üzere, G.V.K.’nun Ek 1-6. maddeleri kapsamýnda eski hükümlere göre yapýlan yatýrýmlar haricinde, G.V.K.’nun mülga 19. maddesi kapsamýnda yapýlan yatýrým harcamalarýndan kaynaklanan yatýrým indirimi tutarlarý için tevkifat söz konusu deðildir.

       2.) Katma Deðer Vergisi Kanunu’nun Geçici 17. Maddesi ile Dahilde Ýþleme ve Geçici Kabul Rejimi Kapsamýnda Ýhraç Edilecek Mallarýn Üretiminde Kullanýlacak Maddelerin Tesliminde Tecil-Terkin Uygulamasý 31.12.2008 Tarihinde Sona Ermiþtir

             K.D.V. Kanunu’nun Geçici 17. maddesi ile Bakanlar Kuruluna dahilde iþleme ve geçici kabul rejimleri kapsamýnda ihraç edilecek mallarýn üretiminde kullanýlacak maddelerin, yurt içinden temininin bölgeler, sektörler veya mal gruplarý itibariyle, KDV ödemeksizin tecil-terkin uygulamasý kapsamýna alýnmasý konusunda yetki verilmiþtir.

             Bakanlar Kurulunca, önce tekstil ve konfeksiyon sektörü, daha sonra demir çelik, otomotiv ve yan sanayi sektörü uygulama kapsamýna alýnmýþ, son olarak 2001/2325 Sayýlý Bakanlar Kurulu Kararnamesi ile sektör farký gözetilmeksizin tüm sektörler uygulama kapsamýna alýnmýþtýr.

             Ancak, sektör gözetilmeksizin, dahilde iþleme ve geçici kabul rejimi kapsamýnda ihraç edilecek mallarýn üretiminde kullanýlacak maddelerin yurt içinden tecil-terkin kapsamýnda KDV ödenmeksizin temini uygulamasý Geçici 17. madde hükmü gereðince 31.12.2008 tarihi itibariyle sona ermiþtir.

             Yerli ham madde üreticilerini haksýz rekabetten koruyan söz konusu geçici maddenin süresinin uzatýlacaðý veya devamlý hale getirileceði konusunda beklentiler vardýr.

       3.) Serbest Bölgelerde Uygulanan Ücretlere Ýliþkin Gelir Vergisi Ýstisnasý Þartlarýnda Deðiþiklik

             Serbest Bölgelerde uygulanan istisnalar 3218 Sayýlý Serbest Bölgeler Kanunu’nun geçici 3. maddesi ile düzenlenmiþtir. Bu maddenin bazý hükümleri 5810 Sayýlý Kanun ile 01.01.2009 tarihinden geçerli olarak deðiþtirilmiþtir. Þöyle ki;

             3.1:) Ücretlere Ýliþkin Gelir Vergisi Ýstisnasý

                     5810 sayýlý kanuna göre 1.1.2009 tarihinden geçerli olmak üzere, serbest bölgelerde üretilen ürünlerin FOB bedelinin en az % 85’ini yurt dýþýna ihraç eden mükelleflerin; istihdam ettikleri personele ödedikleri ücretlerin, Avrupa Birliði’ne tam üyelik tarihine kadar gelir vergisinden müstesna olmasý hükme baðlanmýþtýr.

                     Bu oraný %50’ye kadar indirmeye ve kanuni seviyesine kadar yükseltmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.

                     Kanuna göre, ihracatý, yukarýda belirlenen yýllýk satýþ tutarý oranýnýn altýnda kalan mükelleflerden zamanýnda tahsil edilemeyen vergiler cezasýz olarak gecikme zammý ile birlikte tahsil edilecektir.

                     Bu durumda ücret istisnasý uygulamasýnda yukarýdaki þart yeterli olmaktadýr.

                     Ýstisnanýn uygulanmasý için;

                     * Faaliyet ruhsatý tarihi ve süresinin,

                     * Ücretin ödeme yerinin,

                     * Dövizle yapýlýp yapýlmadýðýnýn,

                     * Dövizin Türkiye’ye getirilip getirilemediðinin,

bir önemi bulunmamaktadýr.

             3.2:) Damga Vergisi ve Harç Ýstisnasý

                     5810 sayýlý kanuna göre, Serbest Bölgelerde gerçekleþtirilen faaliyetlerle ilgili olarak yapýlan iþlemler ve düzenlenen kaðýtlar Damga Vergisi ve Harçlardan Avrupa Birliði’ne tam üyeliðin gerçekleþtiði tarihi içeren yýlýn sonuna kadar, müstesna tutulmuþtur.

                     Bu istisna Serbest Bölgelerde faaliyet gösteren tüm mükellefler için uygulanacak olup baþka þart aranmamaktadýr.

       4.) 01.01.2009 Tarihinden Ýtibaren En Az 10 Ýþçi Çalýþtýran Ýþ Yerlerinin Yapacaklarý Ücret Ödemeleri

             18.Kasým.2008 tarih ve 27058 Sayýlý Resmi Gazete’de Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnca “Ücret, Prim, Ýkramiye ve Bu Nitelikteki Her Türlü Ýstihkakýn Bankalar Aracýlýðýyla Ödenmesine Dair Yönetmelik” yayýnlanarak; iþçinin, gazetecinin ve gemi adamlarýnýn net ücretlerinin 01.01.2009 tarihinden itibaren Banka ve zorunluluk halinde T.C Posta ve Telgraf Teþkilatý Genel Müdürlüðü aracýlýðý ile yapýlmasý mecburiyeti getirilmiþtir.

       Keyfiyet bilgilerinize sunulur.

                                                          Saygýlarýmýzla

                                                                YANIT
                                               YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                             VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                         VERGÝ BÖLÜMÜ
 
<< Baa Dn < nceki 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 Sonraki > Sona Git >>

Sonular 397 - 405 Toplam: 542

Ücretsiz Üyelik

Giri / ye Ol

Ekonomi

Teklif Ýstek Formu

teklif-iste.png

Duyurular


  ** 2017/040 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** 2017/039 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** 2017/038 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** Tam Tasdik Sözleþmelerinin Ocak Ayý Ýçinde Ýmzalanmasý Gerekmektedir.
  ** K.D.V. Ýndirim Ýþlemleriyle Ýlgili Tebligatlar Hakkýnda Duyuru
  ** ÇSGB Bölge Çalýþma Müdürlüðü Nezdinde Ýþyeri Bildirimlerinde Yapýlmasý Gerekenler
  ** Muhtasar Beyannameler Üzerinde Ülke Genelinde Yapýlan Ýnceleme
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý, Mükelleflere Karne Vermeye Hazýrlanýyor...
  ** Bildirimlerin Birleþtirilmesi Sonrasýnda, ÇSGB Ýþyeri Tescili Yapýlmamýþ Mükelleflere Ýliþkin Duyuru
  ** Sanayi ve Ticaret Odalarý Aidat Ödemeleri
  ** Yeni Yatýrým Teþvik Paketi Hakkýnda
  ** Elektronik Ortamda Düzeltme Beyannamesi Verilirken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
  ** "Hisse Senetleri ve Geçici Ýlmuhaberler" Konulu Deloitte Makalesi
  ** 2009-52 Sayýlý Sosyal Güvenlik Kurumu Genelgesi
  ** Anonim ve Limited Þirketlerin Asgari Sermaye Sýnýrlarýnýn Yükseltilmesine Ýliþkin Süre...
  ** Ýstanbul Vergi Dairesi Baþkanlýðý'ndan Kira Ödemelerine Ýliþkin Duyuru
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý Tarafýndan Hazýrlanan Çocuklara Yönelik Ýnternet Sitesi
  ** Motorlu Taþýt Vergileri ve Cezalar Kredi Kartý ile Ödenebilecektir.
  ** Kredi Kartý Pos Cihazlarý ile Yapýlan Satýþlarýn Kontrolüne Ýliþkin Maliye Bakanlýðý Açýklamasý
  ** Kredi Kartý Pos Cihazlarý ile Yapýlan Satýþlar Hakkýnda Maliye Bakanlýðý Açýklamasý
  ** Kurumlar Vergisi Mükelleflerinin Vergi Ödemeleri Hk.
  ** Basel II Uygulamasý Ertelenmiþtir.
  ** Mal ve Hizmet Alýmlarýnda Çekle Yapýlan Ödemelerde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
  ** Elektronik Ortamda Alýnan Faturalarýn Muhafaza ve Ýbrazý
  ** Denetim Kadromuza Yeni Katýlýmlar
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý'ndan E-Fatura Sistemi Ýle Ýlgili Duyuru
  ** Sanayi Sicil Belgelerinin Alýnmasýnda Deðiþiklik
  ** E-Beyanname Verilmesiyle Ýlgili Usul ve Esaslar
  ** Þirketimize ait "ttnet.net.tr" Uzantýlý E-Mail Adresinde Deðiþiklik
  ** Borcu Yoktur ve Mükellefiyet Yazýlarý Elektronik Ortamda Alýnabilecektir...
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý Dilekçematik Hizmetini Devreye Sokmuþtur...
  ** Ýnternet Üzerinden Verilecek Düzeltme Beyannameleri ile Ýlgili Usul ve Esaslar
  ** Yanýt Çalýþanlarýna ait @ Mail Adresleri
  ** Yanýt'tan Resimler

Vergi Takvimi

Nisan 2024 Mays 2024 Haziran 2024
Pa Sa a Pe Cu Cu Pa
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Önemli Linkler


Google

Google

Þu An Online

uanda 1 misafir bal

Hava Durumu

booked.net

Ziyaretçi Sayýsý

Bugün1285
Haftalýk9686
Aylýk21976
Tümü339205