ANASAYFA
SÝRKÜLER
2009/049 : ''Varlýk Barýþý Kanunu'' 2009 Yýlý Sonuna Kadar Uzatýlmýþtýr Yazdr E-posta

           Gerçek ve tüzel kiþilerin sahip olduðu para, döviz, altýn, hisse senedi, tahvil ve diðer menkul kýymetlerin Türkiye'ye getirilmesi, taþýnmazlarýn kayda alýnmasý suretiyle milli ekonomiye kazandýrýlmasý, sahip olunan söz konusu menkul kýymetlerin banka ve aracý kurumlara yada vergi dairelerine bildirilmek ve cüz'i bir oranda vergi ödenmek suretiyle kayda alýnmasý ve yapýlan bu beyanlardan hareketle inceleme ve soruþturma yapýlmamasý amaçlarýyla hazýrlanan "5811 Sayýlý Bazý Varlýklarýn Milli Ekonomiye Kazandýrýlmasý Hakkýnda Kanun" 22.Kasým.2008 tarihli Resmi Gazete'de yayýmlanmýþ ve yürürlük maddesi uyarýnca bütün hükümleri ayný tarihte yürürlüðe girmiþtir.

           Kanun uyarýnca 01.Ekim.2008 tarihi itibariyle yurtiçi ve yurtdýþýnda bulunan yukarýda belirtilen kýymetlerin 02.Mart.2009 tarihine kadar bildirilmesi veya beyan edilmesi gerekmekteydi.

           10.Temmuz.2009 tarihli Resmi Gazete'de yayýmlanan "5917 Sayýlý Bütçe Kanunlarýnda Yer Alan Bazý Hükümlerin Ýlgili Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelere Eklenmesi ile Bazý Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Deðiþiklik Yapýlmasýna Ýliþkin Kanun" ile 5811 Sayýlý Kanunun uygulama süresi uzatýlmýþtýr.

           Buna göre gerçek veya tüzel kiþilerin, 01.Haziran.2009 tarihi itibarýyla yurtdýþýnda veya yurtiçinde sahip olduklarý para, altýn, döviz, menkul kýymet ve diðer sermaye piyasasý araçlarý ile taþýnmazlarýnýn TL cinsinden rayiç bedelleri 30.Eylül.2009 tarihine kadar bildirilebilecek veya beyan edilebilecektir.

           Sözü geçen Kanun ile ayrýca belirlenen bildirim ve beyan sürelerinin, izleyen 3. ayýn sonuna kadar uzatýlabilmesi konusunda Bakanlar Kurulu'na yetki de verilmiþtir.

           5917 Sayýlý Kanun ile yapýlan deðiþiklikler kapsamýnda Bakanlar Kurulu'na verilmiþ olan süre uzatma yetkisi 30.Eylül.2009 tarihli Resmi Gazete'de yayýmlanan 2009/15456 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile kullanýlmýþtýr.

           Söz konusu Karar ile 5811 Sayýlý Kanunun 3. maddesinin 5917 Sayýlý Kanun ile deðiþtirilmiþ olan 1. ve 2. fýkralarýnda yer alan bildirim ve beyan süreleri 31.Aralýk.2009 tarihine kadar (bu tarih dahil) uzatýlmýþtýr.

           30.Eylül.2009 tarihi itibariyle yürürlüðe giren bu Karar uyarýnca;

           * Gerçek veya tüzel kiþilerce, 01.Haziran.2009 tarihi itibarýyla sahip olunan ve yurt dýþýnda bulunan; para, altýn, döviz, menkul kýymet ve diðer sermaye piyasasý araçlarý ile varlýðý kanaat verici bir belgeyle ispat edilen taþýnmazlar, 31.Aralýk.2009 tarihine kadar (bu tarih dahil) Türk Lirasý cinsinden rayiç bedelle banka veya aracý kuruma bildirilebilecek yada vergi dairelerine beyan edilebilecek,

           * Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince sahip olunan ve Türkiye'de bulunan ancak 01.Haziran.2009 tarihi itibarýyla kanuni defter kayýtlarýnda iþletmenin özkaynaklarý arasýnda yer almayan para, altýn, döviz, menkul kýymet ve diðer sermaye piyasasý araçlarý ile taþýnmazlar 31.Aralýk.2009 tarihine kadar (bu tarih dahil) Türk Lirasý cinsinden rayiç bedelle vergi dairelerine beyan edilebilecektir.

            Keyfiyet bilgilerinize arz olunur.

                                                             Saygýlarýmýzla

                                                                                        YANIT
                                                                        YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                                     VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                                                VERGÝ BÖLÜMÜ
 

 

 
2009/048 : Ekim/2009 Dönemine Ait Yasal Yükümlülükler Yazdr E-posta


Ekim2009 Dönemine Ait Yasal Yükümlülükler Tablosu - Vergi Takvimi için Týklayýnýz...

 
2009/047 : Sel Felaketinden Maðdur Olan Mükellefler için Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý Basýn Açýklamasý Yazdr E-posta

              T.C. Maliye Bakanlýðý - Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý Ýstanbul ve Tekirdað illerinde meydana gelen SEL felaketinden zarar gören mükellefler için basýn açýklamasý yaparak aþaðýdaki konular hakkýnda bilgi vermiþtir.

              1.) 213 sayýlý V.U.K.'nun 13. maddesi kapsamýnda keyfiyeti mücbir sebep hallerinden saymýþ ve beyanname verme süreleri ile tahakkuk eden vergi ödeme sürelerini uzatmýþtýr.

              2.) 08.Eylül.2009'da baþlayýp 30.Eylül.2009 tarihine kadar verilecek beyannamelerin, Ekim/2009'da verilecek beyannamelerle birlikte verilme imkaný getirilmiþtir. (Her ay, ayrý ayrý beyan edilecektir.)

              3.) Yukarýdaki maddede kaydedilen þekil ve tarzda verilecek beyannameler üzerinden tahakkuk edecek vergilerin ödeme süresi de, Ekim/2009'da verilecek beyannamelerin ödeme süresi olarak belirlenmiþtir.

              4.) Mükelleflerin ikmalen, resen veya idarece tarh edilen ve vadesi 08.Eylül.2009 - 30.Eylül.2009 tarihlerine rastlayan vergi ve cezalarýn ödeme süreleri de vade tarihlerinden itibaren 1 ay uzatýlmýþtýr.

              Bu uygulamadan yararlanmak isteyen mükelleflerin 30.Eylül.2009 tarihine kadar baðlý olduklarý vergi dairelerine bir dilekçe ile baþvurmalarý ve selden zarar gördüklerine dair ispat edici belgeleri (itfaiye raporu, polis tutanaðý gibi) dilekçe ekinde ibraz etmeleri gereklidir.

Eki:

Dilekçe Örneði

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dipnot:

Ayrýca Ýstanbul Vergi Dairesi Baþkanlýðý

konuya iliþkin bir "Bilgilendirme Yazýsý"

yayýmlamýþ olup, ilgili yazýya ulaþmak için

týklayýnýz....

 
2009/046 : 272 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliði ile Yapýlan Düzenlemeler Yazdr E-posta

       12.Aðustos.2009 tarih ve 27317 sayýlý Resmi Gazete'de "272 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliði" yayýmlanmýþ olup, bahsekonu teblið ile 03.07.2009 tarih ve 27277 sayýlý Resmi Gazete'de yayýmlanan "5904 Sayýlý Kanun" ile Gelir Vergisi Kanunu'nun 25. ve 32. maddelerinde yapýlan deðiþikliklere iliþkin açýklamalar yapýlmýþtýr.

       Konu ile ilgili ayrýntýlar aþaðýda kaydedilmektedir.

       1.) Ýþe Baþlatmama Tazminatlarýnýn Vergilendirilmesinde Ýstisna Uygulamasý:

              1.1.) Yasal düzenleme:

                      5904 sayýlý Kanun'un 1. maddesi ile 193 sayýlý Gelir Vergisi Kanunu'nun 25. maddesinin birinci fýkrasýnýn (1) numaralý bendinde yer alan "ve iþsizlik sebepleriyle verilen tazminat" ibaresi "ve iþsizlik sebepleriyle (iþe baþlatmama tazminatý dahil) verilen tazminat" þeklinde deðiþtirilmiþtir.

                      Söz konusu deðiþiklik Kanun'un yayýmý tarihi olan  03.Temmuz.2009 tarihinde yürürlüðe girmiþtir.

                      Ayrýca Kanun'un 4. maddesi ile Gelir Vergisi Kanunu'na eklenen geçici 77. madde ile maddenin yürürlüðe girdiði tarihten önceki dönemlerle ilgili olarak 4857 sayýlý Ýþ Kanununun 21. maddesi uyarýnca iþverenlerce iþçiye ödenen iþe baþlatmama tazminatlarýnýn, damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi tutulmayacaðý hükme baðlanmýþtýr.

                      Yapýlan düzenleme ile ayrýca önceki dönemlere iliþkin iþe baþlatmama tazminatý gelir vergisi tevkifatýna tabi tutulan mükelleflerin; tarha yetkili vergi dairelerine baþvurmalarý ve dava açmamalarý, açýlmýþ davalardan vazgeçmeleri þartýyla Vergi Usul Kanunu'nun düzeltmeye iliþkin hükümleri uyarýnca tahsil edilen gelir vergisinin red ve iade iþlemlerinin yapýlacaðý hükme baðlanmýþtýr.

              1.2.) Ýstisnanýn kapsamý:

                      Gelir Vergisi Kanunu'nun 25. maddesinin birinci fýkrasýnýn (1) numaralý bendinde yapýlan ibare deðiþikliði ile 22.05.2003 tarih ve 4857 sayýlý Ýþ Kanunu'nun 21. maddesi uyarýnca iþverenlerce iþçilere ödenen iþe baþlatmama tazminatlarý, yapýlan düzenlemenin yürürlüðe girdiði 03.07.2009 tarihinden itibaren damga vergisi hariç gelir vergisinden istisna edilmiþtir.

                      Ýstisna kapsamýndaki tutar, iþ sözleþmesi feshinin geçersizliðine karar veren mahkeme veya özel hakemin kararýnda belirlediði iþçinin iþe baþlatýlmamasý nedeniyle ödenecek tazminat miktarý ile sýnýrlýdýr.

              1.3.) Yasa deðiþikliði öncesi uygulama ve yapýlacak iþlemler:

                      5904 sayýlý Kanunla Gelir Vergisi Kanunu'na eklenen geçici 77. madde hükmüyle, 03.07.2009 tarihinden önceki dönemlere iliþkin olarak iþverenlerce iþçilere ödenen iþe baþlatmama tazminatlarýnýn, damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi tutulmamasý; anýlan dönemlere iliþkin söz konusu tazminatý gelir vergisi tevkifatýna tabi tutulan mükelleflerin ise tarha yetkili vergi dairelerine baþvurmalarý, dava açmamalarý veya açýlmýþ davalardan vazgeçmeleri þartýyla 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu'nun düzeltmeye iliþkin hükümleri uyarýnca tahsil edilen gelir vergisinin red ve iade iþlemlerinin yapýlmasý gerekmektedir.

                      Buna göre, yasa deðiþikliðinin yürürlüðe girdiði tarihten önceki dönemlerle ilgili olarak;

                      * Kesilen gelir vergisini dava konusu yapmayan mükelleflerin,

                      * Kesilen gelir vergisiyle ilgili 5904 sayýlý Kanunun yayým tarihi itibarýyla mahkemelerde ihtilafý devam eden mükelleflerin, davalarýndan feragat etmeleri ve buna iliþkin ilgili mahkemeden feragat ettiklerini gösterir þerhli dilekçe örneðini veya bu belge temin edilemediði takdirde mahkemenin feragat nedeniyle davanýn reddine dair vereceði karar örneðini tarha yetkili vergi dairesine ibraz etmeleri kaydýyla,

                      * Kesilen gelir vergisi nedeniyle dava açan ve aleyhine kesinleþmiþ yargý kararý bulunan mükelleflerin, tarha yetkili vergi dairesine dilekçeyle baþvurmalarý halinde, tahsil edilen gelir vergisinin 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu'nun düzeltmeye iliþkin hükümleri de dikkate alýnarak red ve iade iþlemlerinin yapýlmasý uygun görülmüþtür.

                      Yapýlacak iade iþlemi sýrasýnda, Gelir Vergisi Kanunu'nun mükerrer 121. maddesine göre iþe baþlatmama tazminatý tutarlarýyla ilgili vergi indirimi uygulamasýndan faydalananlarýn indirim tutarlarýnýn mahsup edilmesi ve mükelleflerin dilekçe ile birlikte çalýþtýklarý iþverenlerinden alacaklarý söz konusu dönemlere ait vergi tevkifatý tutarlarýna iliþkin bilgileri içeren bir belgeyi de vermeleri zorunludur.

       2.) Asgari Geçim Ýndirimi ile Teþvik Amaçlý Diðer Ýndirim ve Ýstisnalarýn Birlikte Uygulanmasý:

              5904 sayýlý Kanun'un 2. maddesiyle Gelir Vergisi Kanunu'nun 32. maddesine dördüncü fýkrasýndan sonra gelmek üzere; "Ücretlerin vergilendirilmesinde asgari geçim indirimi uygulandýktan sonra, varsa teþvik amaçlý diðer indirim ve istisnalar dikkate alýnýr." fýkrasý eklenmiþ olup bu hüküm 01.01.2009 tarihinden geçerli olmak üzere yayýmý tarihinde yürürlüðe girmiþtir.

              Yapýlan düzenleme uyarýnca, gelir vergisi stopajý teþviki öngörülen yerlerde ücretli olarak çalýþan iþçilerin ücret gelirleri üzerinden hesaplanan gelir vergisinden, öncelikle "265 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliði"nde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde hesaplanan asgari geçim indirimi mahsubu yapýlacak olup bu mahsup uygulandýktan sonraki tutar, ilgili kanunlarda yer alan teþvik amaçlý indirim ve istisna uygulamasýnda dikkate alýnacaktýr.

        272 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliði'ne ulaþmak için týklayýnýz...

        Keyfiyet bilgilerinize arz olunur.

                                                             Saygýlarýmýzla

                                                                                        YANIT
                                                                        YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                                     VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                                                VERGÝ BÖLÜMÜ
                                                      

 
2009/045 : 4 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliði ile Yapýlan Düzenlemeler Yazdr E-posta

        13.Aðustos.2009 tarih ve 27318 sayýlý Resmi Gazete'de yayýmlanan "4 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliði" ile "5904 sayýlý Gelir Vergisi Kanunu ve Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanunla" Kurumlar Vergisi Kanunu'nda yapýlan düzenlemelerin uygulanmasýna iliþkin açýklamalara yer verilmiþ olup "1 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliði"nde ilgili bölümler itibarýyla deðiþiklikler yapýlmýþtýr.

        1.) Türkiye Kýzýlay Derneðine Yaðýlan Baðýþ ve Yardýmlar

                1 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Kanunu Genel Tebliði'nin "10.Diðer Ýndirimler" baþlýklý bölümünün sonuna aþaðýdaki "10.3.2.5." alt bölümü eklenmiþtir.

                5904 sayýlý Kanunla Kurumlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinin birinci fýkrasýna eklenen ve 03.07.2009 tarihinden itibaren yürürlüðe giren (f) bendi ile kurumlar vergisi mükellefleri tarafýndan Türkiye Kýzýlay Derneðine makbuz karþýlýðý yapýlan nakdî baðýþ veya yardýmlarýn tamamý, Kanunun yürürlük tarihinden itibaren kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde gösterilmek þartýyla kurum kazancýndan indirilebilecektir.

                Anýlan Derneðe yapýlacak aynî baðýþ ve yardýmlar ise Tebliðin "10.3.2.1. Kurum kazancýnýn %5'i ile sýnýrlý baðýþ ve yardýmlar" bölümünde yapýlan açýklamalar çerçevesinde deðerlendirilecektir.

                Diðer taraftan, anýlan Derneðin iktisadi iþletmelerine yapýlan baðýþ veya yardýmlarýn kurumlar vergisi matrahýnýn tespitinde indirim konusu yapýlabilmesi mümkün deðildir."

        2.) Yüksek Öðretim Kurumlarýna Yapýlacak Baðýþ ve Yardýmlar

                1 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Kanunu Genel Tebliði'nin "10.Diðer Ýndirimler" baþlýklý bölümünün sonuna aþaðýdaki "10.3.2.6." alt bölümü eklenmiþtir.

                5904 sayýlý Kanunla 04.11.1981 tarihli ve 2547 sayýlý Yüksek Öðretim Kanununun 56 ncý maddesinin birinci fýkrasýnýn (b) bendinin ikinci cümlesinde yer alan "nakdî" ibaresi madde metninden çýkarýlmýþtýr.

                5904 sayýlý Kanunla yapýlan bu deðiþiklikle birlikte, Kanunun yayýmý tarihinden (03.07.2009) itibaren üniversiteler ve yüksek teknoloji enstitülerine yapýlan aynî veya nakdî baðýþ ve yardýmlarýn tamamý, beyanname üzerinde ayrýca gösterilmek þartýyla kurumlar vergisi matrahýnýn tespitinde indirim konusu yapýlabilecektir."

        3.) Tasfiye Edilen Þirketlerde Vergi ve Cezada Sorumluluk

                1 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliði'nin "17.Tasfiye" baþlýklý bölümünün sonuna aþaðýdaki "17.8" alt bölümü eklenmiþtir.

                5904 sayýlý Kanunla Kurumlar Vergisi Kanununun 17 nci maddesine eklenen dokuzuncu fýkra uyarýnca, tasfiye edilerek tüzel kiþiliði ticaret sicilinden silinmiþ olan mükelleflerin, tasfiye öncesi ve tasfiye dönemlerine iliþkin olarak yapýlacak her türlü vergi tarhiyatý ve kesilecek cezalar, müteselsilen sorumlu olmak üzere;

                * tasfiye öncesi dönemler için kanuni temsilcilerden,

                * tasfiye dönemi için ise tasfiye memurlarýndan

herhangi biri adýna yapýlacaktýr.

                Limited þirket ortaklarý, tasfiye öncesi dönemlerle ilgili bu kapsamda doðacak amme alacaklarýndan þirkete koyduklarý sermaye hisseleri oranýnda sorumlu olacaklardýr. Tasfiye dönemi için tasfiye memurlarýnýn sorumluluðu, tasfiye sonucu daðýtýlan tasfiye artýðý tutarýyla sýnýrlý olacaktýr.

                Anýlan hüküm, maddenin yürürlüðe girdiði 03.07.2009 tarihinden itibaren konu ile ilgili olarak yapýlan her türlü vergi tarhiyatý ve kesilen cezalar hakkýnda uygulanacaktýr."

        4.) Bölünme Ýþlemlerinde Hisse Devri

                1 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliði'nin "19.2. Bölünme" baþlýklý bölümüne aþaðýdaki "19.2.3." alt bölümü eklenmiþtir.

                5904 sayýlý Kanunla 6762 sayýlý Türk Ticaret Kanununun 404 üncü maddesine eklenen fýkra ile Kurumlar Vergisi Kanununun 19 uncu maddesine göre yapýlacak bölünmelerde anýlan 404 üncü madde hükmünün uygulanmayacaðý belirtilmiþtir.

                Bu düzenleme ile birlikte, 6762 sayýlý Kanunun 404 üncü maddesinde yer alan ayýn karþýlýðý olan hisse senetlerinin þirketin tescilinden itibaren iki yýl geçmeden baþkalarýna devrine izin vermeyen sýnýrlama, 5904 sayýlý Kanunun yürürlük tarihi olan 03.07.2009 tarihinden itibaren Kurumlar Vergisi Kanununun 19 uncu maddesine göre yapýlacak bölünmelerde uygulanmayacaktýr."

        5.) Tarým Ürünleri Lisanslý Depoculuk Kanunu Kapsamýnda Düzenlenen Ürün Senetlerinde Kazanç Ýstisnasý

                1 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliði'nin sonuna "38. 5300 sayýlý Tarým Ürünleri Lisanslý Depoculuk Kanunu Kapsamýnda Düzenlenen Ürün Senetlerinde Kazanç Ýstisnasý" bölümü eklenmiþtir.

                * Kurumlar vergisi istisnasý

                    5300 sayýlý Tarým Ürünleri Lisanslý Depoculuk Kanunu 17.02.2005 tarihinde yürürlüðe girmiþ olup Kanunla, depolanmaya uygun nitelikteki hububat, bakliyat, pamuk, tütün, fýndýk, yaðlý tohumlar, bitkisel yaðlar, þeker gibi standardize edilebilen temel ve iþlenmiþ tarým ürünlerinin standartlarý belirlenerek emniyetli ve saðlýklý koþullarda depolanmasý ile ürün senetleri vasýtasýyla ticaretinin kolaylaþtýrýlmasý amaçlarýyla, lisanslý depo iþletmelerinin ve yetkili sýnýflandýrýcýlarýn kuruluþ, iþleyiþ ve denetimine iliþkin usul ve esaslar ile lisanslý depoculuk sistemine iliþkin diðer hususlar düzenlenmiþtir.

                    5904 sayýlý Kanunla Gelir Vergisi Kanununa eklenen ve 03.07.2009 tarihinde yürürlüðe giren geçici 76 ncý maddeyle, tarým ürünleri ticaretini kolaylaþtýrmak ve geliþtirmek üzere oluþturulan tarým ürünleri lisanslý depoculuk sisteminin teþvik edilmesi amacýyla, ürün senetlerinin elden çýkarýlmasýndan doðan kazançlar 31.12.2014 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden istisna edilmiþtir.

                * Vergi kesintisi uygulamasý

                    Ürün senetleri esas itibarýyla, standardý, nitelik ve özellikleri belirli bir tarým ürününün mülkiyetini ifade ettiðinden, ürün senedinin el deðiþtirmesine paralel olarak senette tanýmlanan ürünün mülkiyeti de el deðiþtirmektedir.

                     Gelir ve kurumlar vergisinden istisna edilen bu kazançlar üzerinden, Gelir Vergisi Kanunu'nun 94 üncü maddesinin (11) numaralý bendi ve "164 Seri No'lu Gelir Vergisi Genel Tebliði" çerçevesinde vergi kesintisi yapýlmasý da söz konusu olmayacaktýr.

        6.) Küçük ve Orta Büyüklükteki Ýþletmelerde (KOBÝ) Birleþme Ýþlemleri

                1 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliði'nin sonuna "39. Küçük ve Orta Büyüklükteki Ýþletmelerde (KOBÝ) Birleþme Ýþlemleri" bölümü eklenmiþtir.

                * KOBÝ tanýmý

                   Kanuna eklenen geçici 5 inci maddenin üçüncü fýkrasýnda, bu madde uygulamasýna göre Küçük ve Orta Büyüklükteki Ýþletme (KOBÝ) tanýmýna yer verilmiþtir.

                   Buna göre, Küçük ve Orta Büyüklükteki Ýþletme (KOBÝ);

                   - 6762 sayýlý Türk Ticaret Kanunu çerçevesinde kurulan,

                   - 2008 yýlýnýn Aralýk ayýna iliþkin olarak verilen sigorta bildirgesine göre 10 ila 250 iþçi çalýþtýran,

                   - 2008 hesap döneminin sonu itibarýyla yýllýk net satýþlar toplamý 25 milyon TL'yi geçmeyen veya aktif toplamý 25 milyon TL'den az olan ticari iþletmeleri ifade etmektedir.

                   Bu taným çerçevesinde, 2008 yýlýnýn Aralýk ayýna iliþkin olarak verilen sigorta bildirgesine göre 10'dan az veya 250'den fazla iþçi çalýþtýran iþletmeler anýlan madde çerçevesinde KOBÝ olarak deðerlendirilmeyecektir.

                   Bir iþletme, 250'den az iþçi çalýþtýrmakla birlikte, 2008 hesap döneminin sonu itibarýyla yýllýk net satýþlar veya net aktif toplamý 25 milyon TL'den fazla ise yine KOBÝ kapsamýnda deðerlendirilmeyecektir.

                   Ayný þekilde, 01.01.2009 tarihinden sonra kurulan iþletmeler de geçici 5 inci madde kapsamýnda KOBÝ olarak deðerlendirilmeyecektir.

                * KOBÝ'lerde birleþme tanýmý

                   Kanuna eklenen geçici 5 inci maddenin üçüncü fýkrasýnda, bu madde uygulamasýna göre "Birleþme" tanýmýna yer verilmiþtir.

                  Birleþme: Tam mükellef iki veya daha fazla KOBÝ'nin Kurumlar Vergisi Kanununun 18 inci maddesi uyarýnca birleþerek yeni bir sermaye þirketi oluþturmalarýný ya da tam mükellef bir veya birkaç KOBÝ'nin tam mükellef olan ve sermaye þirketi statüsündeki diðer bir KOBÝ'ye devrolunmasýný ifade etmektedir.

                  Dolayýsýyla,

                  - Birleþen (devralýnan ve devralanlar dahil) þirketlerin KOBÝ niteliðinde olmasý,

                  - Birleþme neticesinde bir sermaye þirketinin kurulmuþ olmasý veya devralan þirketin bir sermaye þirketi olmasý gerekmektedir.

                  Ancak, birleþme iþlemi sonucunda kurulacak yeni sermaye þirketi ile devralan þirketin birleþme iþleminden sonra KOBÝ þartlarýný taþýyýp taþýmadýðýnýn bir önemi bulunmamaktadýr.

                   Bu kapsamda yapýlan birleþmelerin Kanunun 19 uncu maddesi çerçevesinde yapýlan vergisiz birleþmelerle ilgisi bulunmamaktadýr.

                * KOBÝ birleþmelerinde kurumlar vergisi istisnasý uygulamasý

                   Kanuna eklenen geçici 5 inci madde ile KOBÝ'lerin 31.12.2009 tarihine kadar birleþmeleri halinde bu birleþmeden doðan kazançlarýn kurumlar vergisinden istisna edileceði hükme baðlanmýþ, birleþme nedeniyle infisah eden kurumun birleþme tarihinin içinde bulunduðu son hesap döneminde elde ettiði kazançlarý ile birleþilen kurumun birleþme iþleminin gerçekleþtiði hesap dönemi dahil olmak üzere üç hesap döneminde elde edilen kazançlarý üzerinden alýnacak kurumlar vergisine iliþkin oraný %75'ine kadar indirme hususunda Bakanlar Kuruluna, maddenin uygulanmasýna iliþkin usûl ve esaslarý belirleme hususunda da Maliye Bakanlýðýna yetki verilmiþtir.

                   KOBÝ tanýmý kapsamýndaki iþletmelerin geçici 5 inci maddeye göre 31.12.2009 tarihine kadar yaptýklarý birleþmelerde;

                   - Birleþilen kurum tarafýndan münfesih kurumun birleþme tarihindeki sabit kýymetlerinin rayiç bedelle, diðer kýymetlerinin ise 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu'nun deðerleme hükümlerine göre deðerlemek suretiyle bir bütün halinde devralýnmasý ve bilançosuna kaydedilmesi,

                   - Birleþmeden doðan kazançlarýn tamamýnýn birleþme tarihi itibarýyla birleþilen þirketin sermayesine eklenmesi,

                   - Birleþilen kurumun, münfesih kurumun tahakkuk etmiþ ve edecek vergi borçlarýný ödeyeceðini ve diðer ödevlerini yerine getireceðini; münfesih kurumun, birleþmenin Ticaret Sicili Gazetesinde ilan edildiði tarihten itibaren otuz gün içinde birleþme nedeniyle vereceði kurumlar vergisi beyannamesine ekli bir taahhütnameyle taahhüt etmesi,

                   - Birleþme sonrasýnda üç yýl süreyle aylýk ortalama bazda birleþilen kurum ile münfesih kurum tarafýndan 01.04.2009 tarihinden önce verilen son aya iliþkin sigorta bildirgelerine göre istihdam edilenlerin toplamýndan az olmamak üzere aylýk istihdam saðlanmasý þartlarýyla birleþme iþlemlerinden doðan kazançlar kurumlar vergisinden istisna edilecektir.

                   Söz konusu istisna kazançlar, kurum kazancýna dahil edildikten sonra yýllýk kurumlar vergisi beyannamesinin "Zarar Olsa Dahi Ýndirilecek Ýstisna ve Ýndirimler" bölümünde ilgili satýra yazýlmak suretiyle beyan edilecektir.

                   Münfesih kurumun birleþme tarihine kadar olan faaliyet kazançlarý ise bu istisna kapsamýnda bulunmamaktadýr.

                * KOBÝ birleþmelerinde indirimli kurumlar vergisi uygulamasý

                   Kanunun geçici 5 inci maddesinin ikinci fýkrasýnda, KOBÝ birleþmelerinde indirimli kurumlar vergisi uygulamasýna yer verilmiþtir.

                   Buna göre,

                   - Birleþme nedeniyle infisah eden kurumun, birleþme tarihinde sona eren hesap döneminde elde ettiði kazançlar,

                   - Birleþilen kurumun birleþme iþleminin gerçekleþtiði hesap dönemi dahil olmak üzere üç hesap döneminde elde ettiði kazançlar anýlan geçici maddenin onbirinci fýkrasýna göre belirlenen indirimli kurumlar vergisi oraný uygulanmak suretiyle vergilendirilecektir.

                   Maddenin onbirinci fýkrasýnda Bakanlar Kuruluna, KOBÝ birleþmelerinden yararlanan iþletmeler için kurumlar vergisi oranýný % 75'ine kadar indirimli uygulatma hususunda yetki verilmiþtir.

                * Teþviklerden yararlanýlabilmesine iliþkin þartlar

                   a.) Birleþme kapsamýnda kýymetlerin devri

                        Kanunun geçici 5 inci maddesi uyarýnca yapýlacak KOBÝ birleþmelerinde, münfesih kurumun birleþme tarihindeki sabit kýymetlerinin rayiç bedelle, diðer kýymetlerinin ise 213 sayýlý Vergi Usul Kanununun deðerleme hükümlerine göre deðerlemek suretiyle bir bütün halinde birleþilen kurum tarafýndan devralýnmasý ve bilançosuna kaydedilmesi gerekmektedir.

                        Sabit kýymet ifadesinden, Vergi Usul Kanununun 313 üncü maddesi uyarýnca amortisman mevzuunu oluþturan iktisadi kýymetlerin anlaþýlmasý gerekmektedir.

                        Dolayýsýyla, gayrimenkullerle anýlan Kanunun 269 uncu maddesi gereðince gayrimenkul gibi deðerlenen iktisadi kýymetler ile alet, edavat, mefruþat, demirbaþ ve sinema filmleri sabit kýymet olarak dikkate alýnacaktýr. Buna göre, birleþen münfesih kurumun aktifinde görünen birleþme tarihindeki sabit kýymetler, rayiç bedelle birleþilen kuruma devredilecektir.

                        Münfesih kurumun sabit kýymetler dýþýndaki diðer kýymetleri ise Vergi Usul Kanunu'nun deðerleme hükümlerine göre deðerlemek suretiyle birleþilen kuruma devredilecektir.

                   b.) Birleþme iþleminden doðan kazançlarýn sermayeye eklenmesi

                        KOBÝ birleþmelerinde münfesih kurumda doðan birleþme kazançlarýnýn birleþme tarihi itibarýyla birleþilen kurumun sermayesine eklenmesi gerekmekte olup sermayeye eklenecek kazanç tutarý, birleþme nedeniyle kurumlar vergisinden istisna edilen kazanç tutarý ile ayný olacaktýr.

                   c.) Birleþen ve birleþilen kurumlar arasýndaki külli halefiyet

                        KOBÝ birleþmelerinde, birleþilen kurumun, münfesih kurumun tahakkuk etmiþ ve edecek vergi borçlarýný ödeyeceðini ve diðer ödevlerini yerine getireceðini, münfesih kurumun birleþme nedeniyle vereceði kurumlar vergisi beyannamesine ekli bir taahhütnameyle taahhüt etmesi gerekmektedir.

                        Buna göre, birleþilen kurum birleþen kurumun külli halefi haline gelmektedir. Ýster tahakkuk etmiþ olsun isterse daha sonraki tarihlerde doðacak olsun birleþen kurumun bütün vergi borçlarýndan birleþilen kurum sorumlu olacaktýr.

                   d.) Ýstihdam þartý

                        KOBÝ birleþmelerinde, birleþme iþlemi sonrasýnda birleþilen kurumda, üç yýl süreyle aylýk ortalama bazda, birleþilen kurum ile münfesih kurum tarafýndan 01.04.2009 tarihinden önce verilen son aya iliþkin sigorta bildirgelerine göre istihdam edilenlerin toplamýndan az olmamak üzere aylýk istihdam saðlanmasý gerekmektedir.

                   e.) Birleþilen kurumun daha sonraki tarihlerde birleþme, devir, bölünme ve hisse deðiþimi iþlemlerine tabi tutulmamasý

                        Geçici 5 inci maddenin dördüncü fýkrasýna göre, birleþilen kurumun; birleþme tarihinden itibaren indirimli kurumlar vergisi uygulamasýnýn sona erdiði yýlý izleyen üçüncü yýlýn sonuna kadar;

                         - Kanunun 18 inci ve 19 uncu maddelerine göre birleþme, devir, bölünme ve hisse deðiþimi iþlemlerine tabi tutulmamasý,

                         - Tasfiye edilmemesi,

                         - Sermaye azaltýmýnda bulunmamasý gerekmektedir.

                        01.12.2009 tarihine kadar KOBÝ'lerin kendi aralarýnda yapacaklarý birleþme, devir, bölünme ve hisse deðiþimi iþlemleri bu þartlarýn ihlali anlamýna gelmemektedir.

                        Bu þartlara uyulmamasý durumunda, birleþmeden dolayý istisna uygulamasý nedeniyle veya indirimli kurumlar vergisi uygulamasý nedeniyle zamanýnda tahakkuk ettirilmeyen vergiler, ceza uygulanmaksýzýn gecikme faizi ile birlikte birleþilen kurumdan tahsil edilecektir.

                * Birleþme tarihi

                   Kanunun geçici 5 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendinde, birleþilen kurumun, münfesih kurumun tahakkuk etmiþ ve edecek vergi borçlarýný ödeyeceðini ve diðer ödevlerini yerine getireceðini, münfesih kurumun, birleþmenin Ticaret Sicili Gazetesinde ilan edildiði tarihten itibaren otuz gün içinde birleþme nedeniyle vereceði kurumlar vergisi beyannamesine ekli bir taahhütnameyle taahhüt etmesi gerektiði belirtilmektedir.

                   Türk Ticaret Kanununa göre aksine bir belirleme olmadýkça hukuki durum tescille birlikte hüküm ifade etmektedir. Kurumlar Vergisi Kanununun 20 nci maddesinde ise þirket yetkili kurulunun devre iliþkin kararýnýn Ticaret Sicilinde tescil edildiði tarih, devir tarihi olarak kabul edilmiþtir.

                   Dolayýsýyla, KOBÝ birleþmesinin ticaret sicilinde tescil edildiði tarih, birleþme tarihi olarak kabul edilecek ve KOBÝ birleþmelerine yönelik olarak 31.12.2009 tarihine kadar yapýlan tesciller geçici 5 inci madde kapsamýnda deðerlendirilecektir.

                * Birleþme beyannamesinin verilme süresi

                   Münfesih kurumun birleþme tarihine kadar olan faaliyet kazançlarý ile birleþme kazançlarýnýn yer aldýðý beyannamenin, birleþmenin Ticaret Sicili Gazetesinde ilan edildiði tarihten itibaren otuz gün içinde münfesih kurumun baðlý olduðu vergi dairesine verilmesi gerekmektedir.

                   Birleþme nedeniyle verilecek bu beyanname, münfesih kurum adýna birleþilen kurum tarafýndan verilecektir. Bu beyannamenin ekinde ayrýca, birleþilen kurumun münfesih kurumun tahakkuk etmiþ ve edecek vergi borçlarýný ödeyeceðini ve diðer ödevlerini yerine getireceðini belirten taahhütnamenin yer almasý gerekmektedir.

                * KOBÝ birleþmelerinde zarar mahsubu

                   Geçici 5 inci madde uyarýnca gerçekleþtirilecek KOBÝ birleþmelerinde, birleþen kurumlarýn birleþme tarihi itibarýyla öz sermaye tutarýný geçmeyen zararlarý, Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendinde belirtilen þartlarla kurumlar vergisi matrahýnýn tespitinde indirim konusu yapýlabilecektir.

                   Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendiyle sadece faaliyetten doðan zararlarýn mahsubuna izin verilmektedir. Dolayýsýyla, KOBÝ birleþmelerinde münfesih kurumda, birleþme iþlemi nedeniyle zarar ortaya çýkmasý halinde, bu zararlarýn birleþilen kurum tarafýndan mahsup edilmesine imkan bulunmamaktadýr.

                   Buna göre, KOBÝ birleþmelerinde,

                   - Birleþen ve birleþilen kurumlarýn son beþ yýla iliþkin kurumlar vergisi beyannamelerini kanunî süresinde vermiþ olmalarý,

                   - Birleþen kurumun faaliyetine birleþmenin meydana geldiði hesap döneminden itibaren en az beþ yýl süreyle devam edilmesi þartlarýyla, birleþme nedeniyle infisah eden kurumlarýn birleþme tarihi itibarýyla öz sermaye tutarýný geçmeyen faaliyet zararlarý, birleþilen kurum tarafýndan kurumlar vergisi matrahýnýn tespitinde indirim konusu yapýlabilecektir.

                * Amortisman uygulamalarý

                   KOBÝ birleþmelerinde, birleþme nedeniyle infisah eden kurumdan devralýnan amortismana tabi iktisadi kýymetler için faydalý ömürleri dikkate alýnmak suretiyle münfesih kurumdaki kayýtlý deðerleri üzerinden kalan süre için amortisman ayrýlabilecektir.

                   Dolayýsýyla, amortismana tabi iktisadi kýymetler için birleþilen kurumda yapýlacak amortisman uygulamalarýnda, bu kýymetlerin devir deðerleri deðil, münfesih kurumdaki birikmiþ amortismanlar dahil kayýtlý deðerleri esas alýnacaktýr. Ayný þekilde bu kýymetlerin faydalý ömürlerinden, infisah eden kurumda amortismana tabi tutulan süreler düþülecek ve birleþilen kurumda kalan süre itibarýyla amortisman uygulamasý yapýlabilecektir.

                * Birleþilen kurumda devralýnan varlýklarýn satýþý nedeniyle doðan zararlar

                   Kanunun geçici 5 inci maddesinin yedinci fýkrasýna göre, KOBÝ birleþmelerinde birleþilen kurum tarafýndan birleþme iþlemi nedeniyle devralýnan varlýklarýn, devir bedelinden düþük bir bedelle satýlmasý durumunda oluþan zararlar, bu kurumun kurumlar vergisi matrahýnýn tespitinde indirim konusu yapýlmayacaktýr.

                * Taþýnmaz ve iþtirak hissesi satýþ kazancý istisnasý karþýsýndaki durumu

                   Kanunun geçici 5 inci maddesinin sekizinci fýkrasýna göre, KOBÝ birleþmelerinde, birleþme suretiyle devralýnan taþýnmazlar, iþtirak hisseleri, kurucu senetleri ve intifa senetleri ile rüçhan haklarýnýn indirimli kurumlar vergisi uygulanan hesap dönemleri içinde satýþý halinde, ayrýca Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (e) bendi hükmünün uygulanmasý mümkün deðildir.

                * Sadece teþviklerden yararlanmak amacýyla yapýlan iþlemlerin durumu

                   5904 sayýlý Kanunun geçici 2 nci maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendi hükmünde, 31.12.2009 tarihine kadar uygulanacak KOBÝ birleþmelerinde, birleþen veya birleþilen þirketlere anýlan Kanunun 13 üncü maddesine göre iliþkili kiþi sayýlanlar tarafýndan istihdamýn veya faaliyetin kaydýrýlmasý gibi sadece teþviklerden yararlanmak amacýyla yapýlan iþlemlerin bulunmasý halinde, geçici 5 inci maddedeki teþviklerden yararlanýlamayacaðý belirtilmiþtir.

                   KOBÝ birleþmelerine tanýnan teþvikin amacý, KOBÝ'lerin mali yapýlarýnýn güçlendirilmesi, ölçek verimliliðinin saðlanmasý, rekabet ortamýna uyum kapasitelerinin geliþtirilmesi, istihdam düzeylerinin artýrýlmasýdýr. Bu amaçlar dýþýnda, kurumlarda Kurumlar Vergisi Kanununun 13 üncü maddesine göre; gelir vergisi mükelleflerinde Gelir Vergisi Kanununun 41 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (5) numaralý bendine göre iliþkili kiþi kabul edilenler tarafýndan birleþen ve birleþilen þirketlere, yüksek katma deðeri ve kârlýlýðý bulunan faaliyetlerin ya da istihdamýn kaydýrýlarak sadece teþviklerden yararlanmak amacýyla yapýlan benzeri iþlemlerin bulunmasý halinde, anýlan madde kapsamýndaki teþviklerden yararlanýlamayacaktýr. Sayýlan iþlemler veya benzerleri gibi sadece teþvikten yararlanmak amacýyla yapýlan iþlemlerin, birleþen kurumlarda birleþme tarihinden önce veya sonra yapýlmasý arasýnda fark bulunmamaktadýr. Ayrýca, bu tür kötüye kullaným hallerinde, hem birleþen hem de birleþilen kurumlarýn Kanunun geçici 5 inci maddesinde yer alan teþviklerden yararlanmalarý mümkün deðildir.

        Bahsekonu "4 Seri No'lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliði"ne ulaþmak için týklayýnýz...

        Keyfiyet bilgilerinize arz olunur.

                                                             Saygýlarýmýzla

                                                                                        YANIT
                                                                        YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                                     VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                                                VERGÝ BÖLÜMÜ
 

 

               

 
<< Baa Dn < nceki 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 Sonraki > Sona Git >>

Sonular 361 - 369 Toplam: 542

Ücretsiz Üyelik

Giri / ye Ol

Ekonomi

Teklif Ýstek Formu

teklif-iste.png

Duyurular


  ** 2017/040 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** 2017/039 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** 2017/038 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** Tam Tasdik Sözleþmelerinin Ocak Ayý Ýçinde Ýmzalanmasý Gerekmektedir.
  ** K.D.V. Ýndirim Ýþlemleriyle Ýlgili Tebligatlar Hakkýnda Duyuru
  ** ÇSGB Bölge Çalýþma Müdürlüðü Nezdinde Ýþyeri Bildirimlerinde Yapýlmasý Gerekenler
  ** Muhtasar Beyannameler Üzerinde Ülke Genelinde Yapýlan Ýnceleme
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý, Mükelleflere Karne Vermeye Hazýrlanýyor...
  ** Bildirimlerin Birleþtirilmesi Sonrasýnda, ÇSGB Ýþyeri Tescili Yapýlmamýþ Mükelleflere Ýliþkin Duyuru
  ** Sanayi ve Ticaret Odalarý Aidat Ödemeleri
  ** Yeni Yatýrým Teþvik Paketi Hakkýnda
  ** Elektronik Ortamda Düzeltme Beyannamesi Verilirken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
  ** "Hisse Senetleri ve Geçici Ýlmuhaberler" Konulu Deloitte Makalesi
  ** 2009-52 Sayýlý Sosyal Güvenlik Kurumu Genelgesi
  ** Anonim ve Limited Þirketlerin Asgari Sermaye Sýnýrlarýnýn Yükseltilmesine Ýliþkin Süre...
  ** Ýstanbul Vergi Dairesi Baþkanlýðý'ndan Kira Ödemelerine Ýliþkin Duyuru
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý Tarafýndan Hazýrlanan Çocuklara Yönelik Ýnternet Sitesi
  ** Motorlu Taþýt Vergileri ve Cezalar Kredi Kartý ile Ödenebilecektir.
  ** Kredi Kartý Pos Cihazlarý ile Yapýlan Satýþlarýn Kontrolüne Ýliþkin Maliye Bakanlýðý Açýklamasý
  ** Kredi Kartý Pos Cihazlarý ile Yapýlan Satýþlar Hakkýnda Maliye Bakanlýðý Açýklamasý
  ** Kurumlar Vergisi Mükelleflerinin Vergi Ödemeleri Hk.
  ** Basel II Uygulamasý Ertelenmiþtir.
  ** Mal ve Hizmet Alýmlarýnda Çekle Yapýlan Ödemelerde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
  ** Elektronik Ortamda Alýnan Faturalarýn Muhafaza ve Ýbrazý
  ** Denetim Kadromuza Yeni Katýlýmlar
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý'ndan E-Fatura Sistemi Ýle Ýlgili Duyuru
  ** Sanayi Sicil Belgelerinin Alýnmasýnda Deðiþiklik
  ** E-Beyanname Verilmesiyle Ýlgili Usul ve Esaslar
  ** Þirketimize ait "ttnet.net.tr" Uzantýlý E-Mail Adresinde Deðiþiklik
  ** Borcu Yoktur ve Mükellefiyet Yazýlarý Elektronik Ortamda Alýnabilecektir...
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý Dilekçematik Hizmetini Devreye Sokmuþtur...
  ** Ýnternet Üzerinden Verilecek Düzeltme Beyannameleri ile Ýlgili Usul ve Esaslar
  ** Yanýt Çalýþanlarýna ait @ Mail Adresleri
  ** Yanýt'tan Resimler

Vergi Takvimi

Nisan 2024 Mays 2024 Haziran 2024
Pa Sa a Pe Cu Cu Pa
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Önemli Linkler


Google

Google

Þu An Online

uanda 1 misafir bal

Hava Durumu

booked.net

Ziyaretçi Sayýsý

Bugün1416
Haftalýk9817
Aylýk22107
Tümü339336