ANASAYFA
MAKALELER


Baðýþ ve Yardýmlar Yazdr E-posta

Giriþ…………:

2006 yýlý baþýndan itibaren yürürlüðe giren 5520 sayýlý Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 10. maddesinde yapýlan düzenleme ile kurum kazancýndan indirilebilecek baðýþ ve yardýmlara iliþkin hükümler yeniden belirlenmiþtir. Kurumlar Vergisi Kanunu'nun uygulanmasý ile ilgili, 03.04.2007 tarihli Resmi Gazete'de yayýnlanan 1 Seri No’lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliðinde de geniþ açýklamalara yer verilmiþtir. Bahsekonu teblið ile yeniden düzenlenen baðýþ ve yardýmlarla ilgili uygulama esaslarý aþaðýda kýsaca açýklanmaya çalýþýlmýþtýr.

Baðýþ ve yardýmlar doðrudan ticari kâr elde etme amacýyla yapýlan bir harcama sayýlmaz. Baðýþý yapan kiþi ve kurulumlarýn insani amaçlarla ve toplumsal yardýmlaþma ve dayanýþma duygusuyla saðladýklarý yardýmlardýr. Bununla beraber kamu hizmetlerine katkýsý ve sosyal nitelikleri nedeniyle Gelir Vergisi ve Kurumlar Vergisi matrahýnýn tespitinde indirim veya gider olarak dikkate alýnmasý kabul edilmiþtir. Vergi kanunlarýnda bu tür düzenlemelerin amacý, baðýþta bulunmayý teþvik etmektir. Baðýþ ve yardýmýn niteliðine göre, kazancýn belli bir oraný kadar kýsmý ya da tümünün kurum kazancýndan indirimine imkan tanýnmaktadýr.

Kurum kazancýnýn % 5'i ile sýnýrlý baðýþ ve yardýmlar....:

Genel ve özel bütçeli kamu idarelerine, il özel idarelerine, belediyelere, köylere, Bakanlar Kurulu'nca vergi muafiyeti tanýnan vakýflara veya kamu yararýna çalýþan dernekler ile bilimsel araþtýrma ve geliþtirme faaliyetinde bulunan kurum ve kuruluþlara yapýlan baðýþlar, aþaðýdaki þartlarla kurum kazancýnýn tespitinde indirim konusu olacaktýr.

- Baðýþlar makbuz karþýlýðýnda yapýlmalýdýr.
- Kurumlar Vergisi beyannamesinde gösterilmelidir.
- Baðýþ karþýlýksýz olmalýdýr.
- O yýla ait kurum kazancýnýn % 5'ini aþmamalýdýr. (%5 oranýnýn uygulanmasýnda esas olacak kurum kazancý; ticari bilanço kârýndan iþtirak kazançlarý ile geçmiþ yýl zararlarýnýn düþülmesi ile bulunan kazançtýr.) Ýndirilemeyen baðýþ kýsmý sonraki yýla devredilmez.

Tamamý kurum kazancýndan indirilebilen baðýþlar....:

Eðitim ve saðlýk tesislerine iliþkin baðýþlar, kültür ve turizm amaçlý baðýþlar ile doðal afetlere iliþkin baðýþ ve yardýmlar sosyal dayanýþma anlayýþý yanýnda, kamu hizmetlerine katký niteliði de taþýmaktadýr. Bu husus dikkate alýnarak yukarýda olduðu gibi, % 5'lik sýnýrlama getirilmemiþtir. Kazancýn tamamý tutarýnda baðýþ ve yardým indirilebilir. Beyannamede kazanç gösterilmemesi halinde baðýþ indirimi söz konusu deðildir.

Eðitim ve saðlýk tesislerine iliþkin baðýþlar....:

Eðitim, saðlýk ve bakým hizmetlerini geliþtirmek ve devam ettirmek amacýyla yapýlan baðýþlar indirim konusu olabilecektir. Aþaðýdaki baðýþlar bu grupta yer almaktadýr.

- Genel ve özel bütçeli kamu idarelerine, il özel idarelerine, belediyelere ve köylere baðýþlanan okul, saðlýk tesisi ve yüz yatak (kalkýnmada öncelikli yörelerde 50 yatak) kapasitesinden az olmamak üzere öðrenci yurdu, huzurevi, bakým ve rehabilitasyon merkezi inþasý dolayýsýyla yapýlan harcamalar,

- Söz konusu tesislerin kamu kuruluþlarýnca inþasýna katký amacýyla yapýlan nakdi ve ayni baðýþlar.

- Mevcut okul, saðlýk tesisi ve öðrenci yurtlarý ile çocuk yuvasý, yetiþtirme yurdu, huzurevi, bakým ve rehabilitasyon merkezlerinin faaliyetlerini devam ettirebilmeleri için yapýlan nakdi ve ayni baðýþlar.

Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanýnan vakýflara yapýlan yukarýdaki özellikleri taþýyan baðýþlarýn indirim konusu yapýlacak miktarý ise kurum kazancýnýn % 5 ile sýnýrlýdýr.

Baðýþ ve yardýmýn belgelendirilmesi....:

Yapýlan baðýþlarýn kurum kazancýnýn tespitinde indirim konusu yapýlabilmesi için makbuz karþýlýðý yapýlmýþ olmasý gerekli ve yeterlidir. Ancak, baðýþý yapan, iþletmesinin mevcut stokundan mal veya bir sabit kýymet (örneðin bilgisayar, makine) çekip baðýþlýyorsa bunun için fatura düzenlemelidir. Bu faturanýn arka yüzüne faturada belirtilen deðerlerin kamu kurum ve kuruluþu tarafýndan baðýþ olarak alýndýðýnýn yazýlmasý ve yetkili kiþilerce imzalanmasý gerekir.

Baðýþ olarak verilen deðer (mükelleflerce dýþarýdan satýn alýnarak verilmiþse) cins ve miktar itibariyle baðýþlanan deðerlerin teslimine iliþkin bir belge alýnmalýdýr. Ayrýca alýmla ilgili faturanýn arka yüzünde kamu kuruluþu yetkililerinin imzasý bulunmalýdýr.

Nakdi baðýþlarýn indirilebilmesi, baðýþý kabul eden kuruluþlarca verilecek makbuzla veya bu amaçla bankalarda açtýrýlan hesaplara yatýrýldýðýný gösteren banka dekontlarýyla belgelendirilmesiyle mümkündür.

Kültür ve turizm amaçlý baðýþ ve yardýmlar....:

Genel ve özel bütçeli kamu idareleri, il özel idareleri, belediyeler ve köyler, Bakanlar Kurulu'nca vergi muafiyeti tanýnan vakýflar ve kamu yararýna çalýþan dernekler ile bilimsel araþtýrma ve geliþtirme faaliyetinde bulunan kurum ve kuruluþlar tarafýndan yapýlan veya Kültür ve Turizm Bakanlýðý'nca desteklenen ya da desteklenmesi uygun görülen; ve aþaðýda yer alan konularla ilgili harcamalar ve makbuz karþýlýðý yapýlan baðýþ ve yardýmlarýn % 100'ü Kurumlar Vergisi matrahýnýn tespitinde, beyanname üzerinden indirilebilir. Bu çerçevede yapýlacak baðýþ ve yardýmlar için baðýþ yapýlan projenin Kültür Bakanlýðý tarafýndan desteklendiði ve uygun görüldüðüne iliþkin ilgili bakanlýðýn yazýsý Kurumlar Vergisi beyannamesi ekinde vergi dairesine verilmelidir.

1) Kültür ve sanat faaliyetlerine iliþkin ticari olmayan ulusal veya uluslararasý organizasyonlarýn gerçekleþtirilmesi,

2) Ülkemizin uygarlýk birikiminin kültürü, sanatý, tarihi, edebiyatý, mimarisi ve somut olmayan kültürel mirasý ile ilgili veya ülke tanýtýmýna yönelik kitap, katalog, broþür, film, kaset, CD ve DVD gibi manyetik, elektronik ve biliþim teknolojisi yoluyla üretilenler de dahil olmak üzere görsel, iþitsel veya basýlý materyallerin hazýrlanmasý, bunlarla ilgili derleme ve araþtýrmalarýn yayýnlanmasý, yurtiçinde ve yurtdýþýnda daðýtýmý ve tanýtýmýnýn saðlanmasý,

3) Yazma ve nadir eserlerin korunmasý ve elektronik ortama aktarýlmasý ile bu eserlerin Kültür ve Turizm Bakanlýðý koleksiyonuna kazandýrýlmasý,

4) 21/07/1983 tarihli 2863 sayýlý Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Kanunu kapsamýndaki taþýnmaz kültür varlýklarýnýn bakýmý, onarýmý, yaþatýlmasý, rölöve, restorasyon, restitüsyon projelerinin yapýlmasý ve nakil iþleri,

5) Kurtarma kazýlarý, bilimsel kazý çalýþmalarý ve yüzey araþtýrmalarý,

6) Yurtdýþýndaki taþýnmaz Türk kültür varlýklarýnýn yerinde korunmasý veya ülkemize ait kültür varlýklarýn Türkiye'ye getirilmesi çalýþmalarý,

7) Kültür envanterinin oluþturulmasý çalýþmalarý,

8) Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Kanunu kapsamýndaki taþýnýr kültür varlýklarý ile güzel sanatlar, çaðdaþ ve geleneksel el sanatlarý alanlarýndaki ürün ve eserlerin Kültür ve Turizm Bakanlýðý koleksiyonuna kazandýrýlmasý ve güvenliklerinin saðlanmasý,

9) Somut olmayan kültürel miras, güzel sanatlar, sinema, çaðdaþ ve geleneksel el sanatlarý alanlarýndaki üretim ve faaliyetler ile bu alanlarda araþtýrma, eðitim veya uygulama merkezleri, atölye, stüdyo ve film platosu kurulmasý, bakým ve onarýmý, her türlü araç ve teçhizatýnýn tedariki ile film yapýmý,

10) Kütüphane, müze, sanat galerisi ve kültür merkezi ile sinema, tiyatro, opera, bale ve konser gibi kültür ve sanat faaliyetlerinin sergilendiði tesislerin yapýmý, onarýmý veya modernizasyon çalýþmalarý,

Doðal afetlere iliþkin baðýþ ve yardýmlar....:

Bakanlar Kurulu'nca yardým kararý alýnan doðal afetler dolayýsýyla Baþbakanlýk aracýlýðý ile makbuz karþýlýðýnda yapýlan ayni ve nakdi baðýþlarýn tamamý kurum kazancýndan indirilebilecektir.

Kanuni defterlerde gider yazýlabilecek baðýþ ve yardýmlar....:

Türk Vergi Sisteminde baðýþlar esas itibariyle beyanname üzerinde, kazançtan indirim suretiyle uygulanýr. Bunun tek istisnasý fakirlere yardým amaçlý gýda bankacýlýðý faaliyetinde bulunan dernek ve vakýflara Maliye Bakanlýðý'nca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde baðýþlanan gýda, temizlik, giyecek ve yakacak maddelerinin maliyet bedelinin tamamýnýn ticari kazancýn tespitinde gider olarak dikkate alýnabilmesidir. (Gelir Vergisi Kanunu Madde 40/10, Kurumlar Vergisi Kanunu madde 8)

Ýþletme faaliyetinin zararla sonuçlanmasý, baðýþ ve yardýmýn gider yazýlmasýný etkilemez.

Özel kanunlarda yer alan düzenlemeler ve baðýþlar....:

Vergi kanunlarý dýþýnda, baðýþ ve yardým olarak yapýlan harcamalarýn vergi matrahýna ulaþýlmasýnda gider olarak kabul edilmesine imkan veren bazý düzenlemeler, Sosyal Yardýmlaþma ve Dayanýþmayý Teþvik Fonu ve Vakýflarý, Ýlköðretim Kurumlarý, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu gibi bazý kanunlarda yer almaktadýr.

Özel kanunlarýnda hüküm bulunan kurum ve kuruluþlara yapýlan baðýþ ve yardýmlar için Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunlarýnda öngörülen sýnýrlamalar geçerli deðildir. Yapýlan baðýþlarýn tamamý gider yazýlabilir. Ýþletmenin ilgili yýl faaliyetinin zarar doðurmasý, gider yazýlmasýna engel deðildir.

Gelir Vergisi mükelleflerinin durumu....:

Gelir Vergisi mükellefleri, elde ettikleri gelirlerinin toplamýnýn % 5'ine (kalkýnmada öncelikli yörelerde % 10) kadar yaptýklarý baðýþlarý yýllýk beyannamelerinde indirim konusu yapabilirler. Kiþilerin elde ettikleri gelirin türünün ticari kazanç veya kira geliri olmasý önemli deðildir. Ancak baðýþlar genel ve özel bütçeli kamu idareleri, belediyeler, köyler ile kamu yararýna çalýþan dernekler ve Bakanlar Kurulu'nca vergi muafiyeti tanýnan vakýflara makbuz karþýlýðýnda yapýlmalýdýr.

Ayrýca Gelir Vergisi mükellefleri de Kurumlar'da olduðu gibi, kurumlarla ilgili bölümde açýklanan eðitim ve saðlýk tesisleri ile kültür ve turizm amaçlý baðýþ ve yardýmlarý da yapabilirler. Yapýlan harcamalarýn tamamý beyan edilen kazançtan indirilebilir.

Baðýþ ve yardýmlarýn Katma Deðer Vergisine etkisi....:

Bilindiði gibi, makbuz karþýlýðý yapýlan nakdi baðýþlarda KDV söz konusu olmaz. Ancak KDV mükellefi olan ticari ve mesleki kazanç sahiplerinin ayni baðýþ yapmalarý halinde KDV konusu önem taþýr. KDV Kanunu'nun 17/2-b maddesinde, yukarýda sayýlan kurum ve kuruluþlara baðýþ amacýyla bedelsiz mal teslimi KDV'den istisna edilmiþtir.

Söz konusu istisna nedeniyle mal, makine giyim eþyasý vb. baðýþlanan ayni nitelikteki kýymetlerin satýn alýnmasý, imali veya inþasý dolayýsýyla yüklenilen KDV'lerin mükelleflerin beyan edip ödeyecekleri KDV'nin hesabýnda indirim konusu yapýlmamasý gerekir. Ödenen KDV, baðýþlanan kýymetin maliyetine dahil edilerek duruma göre, beyanname üzerinde kazançtan indirilir ya da gider yazýlýr.

                                                                                      YANIT
                                                                   YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK 
                                                                 VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                                              VERGÝ BÖLÜMÜ

 
Örtülü Sermaye Uygulamasý Yazdr E-posta

                  1.) Genel Bilgiler.....:

                        Yeni 5520 Sayýlý Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 11/1-b maddesi “Örtülü Sermaye” ile ilgili hükümleri belirlemiþ olup, bahsekonu madde kapsamýnda “Örtülü Sermaye” üzerinden ödenen veya hesaplanan faiz, kur farklarý ve benzeri giderler kurum kazancýnýn tespitinde matrahtan indirilemeyecektir.

                        5520 Sayýlý Kanun’un 12. maddesi de “Örtülü Sermaye”yi kurumlarýn, ortaklarýndan veya ortaklarla iliþkili olan kiþilerden doðrudan veya dolaylý olarak temin edilmek suretiyle iþletmede kullandýklarý borçlarýn, hesap dönemi içinde herhangi bir tarihte kurumun öz sermayesinin 3 (üç) katýný aþan kýsmý olarak tanýmlamýþtýr.

                  2.) Borçlanmanýn Ortak veya Ortakla Ýliþkili Kiþiden Yapýlmasý.....:

                        Borçlanýlan ortaðýn; ortaklýk payýnýn bir sýnýrlamasý yapýlmamýþtýr. Diðer bir ifade ile ortaðýn ortaklýk payýnýn % 51 veya % 01 veya % 99 olmasý neticeyi deðiþtirmemekte olup; yapýlan borçlanma, diðer þartlarýn varlýðý halinde “Örtülü Sermaye” sayýlacaktýr.

                        Örtülü sermaye uygulamasýnda ortakla iliþkili kiþi;

                        * Ortaðýn, doðrudan veya dolaylý olarak en az  % 10 oranýnda ortaðý olduðu  veya  en az  % 10 oranýnda oy veya kâr payý hakkýna sahip olduðu bir kurumu, ya da;

                        * Doðrudan  veya  dolaylý  olarak ortaðýn veya ortakla iliþkili bu kurumun sermayesinin, oy veya kâr payý hakkýna sahip hisselerinin en az % 10’unu elinde bulunduran bir gerçek kiþi veya kurumu,

ifade etmektedir.

                  3.) Borcun Ýþletmede Kullanýlmasý Esasý.....:

                        Borcu alan kurumun bunu iþletme veya yatýrým harcamalarýnda kullanmasý gerekmektedir. Bu borcun ayný þartlarla diðer baþka bir kuruma aktarýlmasý halinde ise örtülü sermaye oluþmayacaktýr.

                  4.) Borcun Özsermayenin Üç Katýný Aþmasý.....:

                        Örtülü sermayeden söz edilebilmesi için yapýlan borçlanmalarýn hesap dönemi baþýndaki þirket özsermayesinin üç katýný aþmasý gerekmektedir.

                        Bu oraný aþan borç tutarlarý, oraný aþtýklarý sürece ilgili hesap dönemi için örtülü sermaye olarak dikkate alýnacaktýr.

                        Yabancý para üzerinden yapýlan borçlanmalara iliþkin yapýlacak Borç/Özsermaye hesaplamasýnda, her bir borcun alýndýðý tarihte geçerli olan döviz kuru esas alýnacaktýr.

                        Alýnan borcun vadesinin takip eden yýla sarkmasý halinde, izleyen yýl için söz konusu hesaplama, borcun ödenmeyen tutarýnýn, bilanço günü itibariyle V.U.K. hükümlerine göre, deðerlenmiþ tutarý baz alýnmak suretiyle yapýlacaktýr.

                       Ortaklarýn iþletmeye kullandýrdýðý borçlarýn, kurumun özsermayesinin üç katýný aþan kýsmý diðer þartlarýn da varlýðý halinde örtülü sermaye olarak deðerlendirilir. Bu karþýlaþtýrma sýrasýnda; ortak veya ortakla iliþkili kiþi olmakla birlikte ana faaliyet konusuna uygun olarak faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi kurumlarýndan yapýlan borçlanmalar % 50 (6 Kat) oranýnda dikkate alýnacaktýr.

                       Kurumun dönem baþý özsermayesinin sýfýr veya negatif olmasý durumunda, borçlanmalarýn tamamý örtülü sermaye sayýlacaktýr.

                  5.) Borcun Örtülü Sermaye Olarak Görülecek Kýsmý.....:

                       Örtülü sermaye uygulamasýnda esas prensip; temin edilen borcun tamamýnýn deðil, sadece özsermayesinin üç katýný aþan kýsmýnýn örtülü sermaye sayýlmasý ve bu kýsma iliþkin FAÝZ, KUR FARKI ve BENZERÝ GÝDERLERÝN, Kurumlar Vergi Kanunu uygulamasýnda “GÝDER KABUL EDÝLMEMESÝ”dir.

                        Bu uygulama “Geçici Vergi” dönemleri için de tatbik edilecektir.

                       Piyasa koþullarý ve ticari teamüller kapsamýnda yapýlan vadeli mal ve hizmet alýmlarý ile ilgili borçlanmalarda, vade farký tutarlarý ayrýca hesaplanmýþ olsa da bu borç tutarlarý örtülü sermayenin varlýðýnýn tespitinde dikkate alýnmayacaktýr. Söz konusu süreleri aþan vadeli alýmlar nedeniyle ortaya çýkan borçlar örtülü sermayenin varlýðýnýn tespitinde dikkate alýnacak; bu þekilde tespit edilen örtülü sermaye tutarýna isabet eden vade farklarý tespit edilerek örtülü sermaye üzerinden ödenen faiz olarak kabul edilecektir.

                       Alýnan “AVANSLAR” borç olarak deðerlendirilecek ve örtülü sermaye hesaplamasýnda dikkate alýnacaktýr. Ancak inþaat iþlerindeki istihkak bedelleri dikkate alýnmayacaktýr.

                  6.) Örtülü Sermaye Sayýlmayacak Borçlanmalar.....:

                        6.1:) Gayrinakdi Teminatlar Karþýlýðýnda Üçüncü Kiþilerden Yapýlan Borçlanmalar.....:

                              Kurumlarýn ortaklarýnýn veya ortaklarla iliþkili kiþilerin saðladýðý gayrinakdi teminatlar karþýlýðýnda, üçüncü kiþilerden yaptýklarý borçlanmalar “Örtülü Sermaye” sayýlmaz.

                                Nakdi teminat karþýlýðýnda saðlanan krediler ise Borç/Özsermaye oranýnýn hesabýnda iþletmeye verilen borç olarak dikkate alýnacaktýr.

                        6.2:) Banka ve Finans Kurumlarýndan Temin Edilerek Kullandýrýlan Borçlar....:

                               Ortaklar vasýtasýyla kurumlarýn iþtiraklerinin ortaklarýnýn veya ortaklarla iliþkili kiþilerin, banka ve finans kurumlarýndan ya da sermaye piyasalarýndan temin ederek ayný þartlarla kýsmen veya tamamen kullandýrdýðý borçlanmalar “Örtülü Sermaye” sayýlmaz.

                               Buna göre; kredibilitesi olan grup þirketinin, anýlan kaynaklardan temin edip, ihtiyacý olan diðer grup þirketlerine ayný þartlarla kýsmen veya tamamen aktardýðý krediler, örtülü sermaye tutarýnýn tespitinde borç olarak dikkate alýnmayacaktýr.

                        6.3:) Bankalar Tarafýndan Yapýlan Borçlanmalar.....:

                                5411 Sayýlý Bankacýlýk Kanununa göre faaliyette bulunan bankalar tarafýndan yapýlan borçlanmalar “Örtülü Sermaye” sayýlmaz.

                      6.4:) Finansal Kiralama Þirketleri, Finansman ve Faktoring Þirketleri ile Ýpotek Finansman Kuruluþlarýnýn Bankalardan Yaptýklarý Borçlanmalar.....:

                                Finansal kiralama þirketleri, finansman ve faktoring þirketleri ile ipotek finansman kuruluþlarýnýn bu faaliyetleriyle ilgili olarak, ortak veya ortakla iliþkili kiþi sayýlan bankalardan yaptýklarý borçlanmalar “Örtülü Sermaye” sayýlmaz.

                                Borç veren bankalarýn ortak veya ortakla iliþkili kiþi kapsamý dýþýnda olmasý halinde söz konusu borçlanma esas itibariyle anýlan madde kapsamýna girmeyecektir.

                  7.) Örtülü Sermaye Uygulamasýnda Kur Farký Gelirlerinin Durumu.....:

                        Kurumlarýn kullanmýþ olduðu borçlarýn “Örtülü Sermaye” kapsamýnda deðerlendirilmiþ olmasý halinde, örtülü sermaye üzerinden ödenen veya hesaplanan FAÝZ, KUR FARKLARI ve BENZERÝ GÝDERLERÝN; gider yazýlmasý mümkün deðildir.

                        Örtülü sermaye kabul edilen borçlanmalarda YTL.’nin deðer kazanmasý sonucu oluþacak KUR FARKI GELÝRLERÝNÝN de söz konusu borcun örtülü yoldan konulan bir sermaye olarak kabul edilmesinin bir sonucu olarak vergiye tabi kurum kazancýnýn tespitinde gelir olarak dikkate alýnmasý söz konusu olmayacaktýr.

                  8.) Örtülü Sermaye Üzerinden Yapýlan Ödemeler veya Hesaplanan Tutarlarýn, Kâr Payý Sayýlmasý ve Yapýlacak Düzeltme Ýþlemi.....:

                         Örtülü sermaye üzerinden ödenen faiz ve benzeri ödemeler veya hesaplanan tutarlar, Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunlarýnýn uygulanmasýnda gerek “BORÇ ALAN” ve gerekse “BORÇ VEREN” nezdinde, örtülü sermaye þartlarýnýn gerçekleþtiði hesap döneminin son günü itibariyle;

DAÐITILMIÞ KAR PAYI veya dar mükellefler için ana merkeze aktarýlan tutar sayýlacaktýr. Kur farklarý bu kapsamda deðerlendirilmeyecektir.

                         8.1:) Borç Verenin Tam Mükellef Kurum Olmasý.....:

                                Kullanýlan borç nedeniyle, geçici vergi dönemi içinde örtülü sermaye þartlarýnýn gerçekleþmesi halinde o dönemde daha önce borç alan kurum tarafýndan giderleþtirilen faiz, kur farký ve benzeri giderler bu iþlemin yapýldýðý geçici vergi döneminde hesaben gerekli düzeltmeye tabi tutulabilecektir.

                                Borç veren kurum tarafýndan da ayný dönem içinde düzeltme yapýlabilmesi mümkündür.

                                Borç veren tarafýndan düzeltme yapýlýrken, faiz gelirlerinden örtülü sermayeye isabet eden kýsýmlar kâr payý geliri olarak dikkate alýnacak ve þartlarýn varlýðý halinde iþtirak kazançlarý istisnasý olarak vergiden istisna edilecek; Kur farký gelirlerinden örtülü sermayeye isabet eden herhangi bir tutar var ise bu gelirler de vergiye tabi kazancýn tespitinde dikkate alýnmayacaktýr.

                                YTL.’nin deðer kazanmasý sonucu örtülü olarak konulmuþ sermayeye isabet eden bir kur farký giderinin mevcut bulunmasý halinde de bu gider vergiye tabi kazancýn tespitinde dikkate alýnmayacaktýr.

                         8.2:) Borç Verenin Dar Mükellef Kurum, Gerçek Kiþi veya Vergiden Muaf Herhangi bir Kiþi Olmasý.....:

                                Örtülü sermaye üzerinden ödenen faizler borç veren nezdinde, örtülü sermaye þartlarýnýn gerçekleþtiði hesap döneminin son günü itibariyle “Daðýtýlmýþ Kâr Payý” olarak kabul edilecektir.

                                Bu þekilde daðýtýlmýþ kâr payý, net kâr payý tutarý olarak dikkate alýnacak ve brüte tamamlanarak belirlenen oranlarda vergi kesintisine tabi tutulacaktýr.

                               Örtülü sermayeye isabet eden kur farký giderlerinin kâr payý olarak kabul edilmesi ve dolayýsýyla vergi kesintisine tabi tutulmasý söz konusu deðildir.

                                Uygulamada çok geniþ bir alaný kapsayan “Örtülü Sermaye” iþlemlerinin yukarýdaki açýklamalar kapsamýnda dikkate alýnmasýný ve incelenmesini hatýrlatýrýz.

                                                                                    Saygýlarýmýzla

                                                                                         YANIT
                                                                         YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK
                                                                      VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ
                                                                                  VERGÝ BÖLÜMÜ


 
Ýndirimli KDV Oranýna Tabi Ýþlemlerde Aylýk Mahsuben Ýade Uygulamasý Yazdr E-posta

1.) Genel Açýklama....:

Bilindiði üzere, genel K.D.V. oraný halen % 18 olup, Bakanlar Kurulu bu oraný % 1’e kadar indirme yetkisine sahiptir. Muhtelif Bakanlar Kurulu kararlarýna göre, bazý mal ve hizmetler % 1, bazýlarý ise % 8 oranýnda K.D.V.’ye tabi tutulmakta olup, bunlar dýþýndaki tüm mal ve hizmetlerde % 18 oran geçerlidir.

Þayet;

* Bir K.D.V. mükellefinin sattýðý mal veya yaptýðý hizmet % 1 yahut % 8 oranda K.D.V.’ye tabi tutulmuþ ise,

* Bu mükellefin düþük oranla sattýðý mal veya hizmet için o malýn tesliminde hesapladýðý K.D.V.’den daha fazla K.D.V. yüklenimi olmuþsa ve

* Bu mükellefin devrolan K.D.V.’si bulunmaktaysa,

söz konusu oran düþüklüðü yüzünden bahsekonu mükellef maðdur edilmiþ demektir.

Bu maðduriyetin giderilmesi için K.D.V. Kanunu’nun 29. maddesine bir hüküm konularak düþük oranda teslim ve hizmetleri dolayýsýyla maðdur olan mükelleflere yýllýk bazda K.D.V. iadesi imkaný getirilmiþtir.

Ancak, K.D.V. Ýadesi için mükelleflerin takvim yýlý kapanýncaya kadar bekletilmesi de ayrý bir maðduriyet oluþturduðu için, yine K.D.V. Kanunu’nun 29. maddesine 2004 yýlý baþýndan geçerli olmak üzere bir hüküm konularak, bu kapsamdaki iade haklarýnýn mükelleflere aylýk bazda ve nakden deðil, bazý borçlara mahsup yoluyla kullandýrýlmasý esasý getirilmiþtir. Ancak Maliye Bakanlýðý uzun süre, bu aylýk mahsuplara iliþkin teblið çýkarmamak suretiyle uygulamayý baþlatmýþtýr.

Nihayet Bakanlýk 99 No’lu K.D.V. Genel Tebliði’ni çýkararak düþük oranlý teslim K.D.V.’sinden daha fazla K.D.V. yüklenimi olan ve devrolan K.D.V. sorunu bulunan firmalarýn ÝSTERLERSE K.D.V. iadelerini yýl sonunu beklemeksizin bazý borçlarýna mahsup suretiyle alabilmelerine iliþkin usul ve esaslarý açýklamýþtýr.

2.) Ýndirimli (%1 veya %8) Oranla Teslim ve Hizmetlerde Bulunan, Hesaplandýðýndan Daha Fazla K.D.V. Yüklenen ve Devrolan K.D.V.’si Olan K.D.V. Mükelleflerine Tanýnan Aylýk K.D.V. Mahsup Ýmkanýna Ýliþkin Usul ve Esaslar....:

Aþaðýda açýklanmýþ olan esaslar yurtiçinde % 1 veya % 8 K.D.V.’li olarak mal satan veya hizmette bulunan firmalarýn, düþük oranla iþlem yapmýþ olmalarýndan kaynaklanan iade haklarýnýn aylýk olarak ve mahsup yoluyla kullanýlmasýný kapsamaktadýr.

2.1:) Uygulamanýn Baþlangýcý ve Bu K.D.V. Alacaklarýnýn Hangi Borçlara Mahsup Edilebileceði:

99 No’lu Teblið 11.Temmuz.2006 tarihli Resmi Gazete’de yayýmlanmýþ olmakla beraber, aylýk K.D.V. mahsup haklarý 2006 Ocak ve izleyen aylarla ilgili olabilecektir.

Mahsup talebine konu edilebilecek borçlar þunlardýr:

* Mükellefin baðlý bulunduðu vergi dairelerine olan her türlü kendi vergi borçlarý,

* Mükellefin kendi S.S.K. borçlarý,

* Mükellefin kendi yaptýðý ithalata iliþkin olarak doðan ve Gümrük Ýdaresi’ne olan borçlarý,

* Elektrik ve doðalgaz borçlarý (bu borçlar için 01.10.2006 ve daha sonraki tarihlerde mahsup talep edilebilecektir.)

2.2:) Mahsuben Ýadesi Ýstenecek Tutarýn Hesaplanmasý:

Hesaplama iþlemi 99 No’lu Teblið’in ekinde yer alan tabloya paralel bir tablo hazýrlanmasý suretiyle yapýlacaktýr.

Hesaplamadaki ana mantalite, belli bir ayda düþük oranlý olarak hesaplanan K.D.V. tutarýnýn, bu oran kullanýlarak satýlmýþ mal veya hizmet için yüklenilmiþ olan K.D.V.’den düþülmesi suretiyle pozitif fark bulunuyorsa, bu farkýn o ay sonundaki devrolan K.D.V.’yi aþmamak þartýyla iade hakký olarak tespitidir.

Örnek vermek gerekirse, mükellef Ocak/2006 ayýnda % 1 ve % 8 oran kullanarak 40.000 YTL. K.D.V. hesaplanmýþsa, bu teslim ve hizmetlerine iliþkin K.D.V. yüklenimleri de 65.000 YTL. ise, 65.000 YTL.’lik yüklenimin 40.000 YTL.’lik kýsmý müþteriden alýnan K.D.V. ile telafi edildiðinden bu mükellefin oran düþüklüðü nedeniyle bu aydaki maðduriyeti (65.000 - 40.000 =) 25.000 YTL.’dir. Ancak bu miktarda bir maðduriyetten söz edebilmek için ayný mükellefin Ocak/2006 K.D.V. beyannamesinde 25.000 YTL. veya daha üzerinde devrolan K.D.V. görülüyor olmalýdýr. Devrolan K.D.V. daha azsa veya yoksa mükellef söz konusu maðduriyetini kýsmen veya tamamen indirim yoluyla giderebilmiþ demektir. Bu örneðimizde Ocak ayý devrolan K.D.V.’sinin 18.000 YTL. olduðunu varsayarsak Ocak K.D.V. mahsup hakký bununla sýnýrlý olduðu için 25.000 YTL. deðil, 18.000 YTL.’dir. Ancak, aylýk K.D.V. mahsuplarýnda o yýl için bir kere uygulanmak üzere, 10.000 YTL.’lik mahsubu istenemez tutar bulunduðundan bu mükellefin Ocak/2006 ile ilgili olarak isteyebileceði mahsup miktarý (18.000 - 10.000 =) 8.000 YTL.’dir. Þubat ayýna ait iade hakký hesaplanýrken, Ocak’tan devren gelen 18.000 YTL.’nin Ocak iade hakký olan 8.000 YTL. kadar azalmýþ olduðu dikkate alýnarak Þubat ayý için de benzer bir hesaplama yapýlacak fakat 10.000 YTL.’lik sýnýr daha önce dikkate alýndýðýndan Þubat için ikinci bir 10.000 YTL.’lik düþüm söz konusu olmayacaktýr.

Bu hesaplamanýn en zor tarafý, % 1 veya % 8 K.D.V. oraný ile satýlmýþ mal veya yapýlmýþ hizmet için ne kadar K.D.V. yüklenilmiþ olduðunun tespitidir. Bu konu son derece karmaþýk olup hesap yönteminin firma bazýnda ele alýnmasýný gerektirmektedir.

2.3:) Mahsup Talebi Ýçin Ýbrazý Gereken Belgeler:

* Mahsup talep dilekçesi

* Ýade çýkan her bir aya iliþkin indirilen K.D.V. listesi

* Ýade çýkan her bir ayda, % 1 veya % 8 oranla yapýlmýþ teslim ve hizmetlere iliþkin faturalarýn listesi

* Ýadenin hesaplanmasýna iliþkin olarak 99 No’lu Teblið’in ekindekine uygun tablo,

* Mahsup hangi ayýn K.D.V. beyannamesindeki iade satýrý doldurularak istenmiþse o aya ait indirilen K.D.V. listesi,

* Ýade çýkan aylarda indirimli orana tabi olarak yapýlmýþ teslim ve hizmetler için yüklenildiði beyan olunan K.D.V. tutarýnýn nasýl hesaplandýðýna iliþkin tablo,

* Ýade tutarýnýn 4.000 YTL. aþtýðý aylar için, 4.000 YTL.’yi aþan iade tutarý kadar teminat mektubu veya YMM tasdik raporu.

Yukarýdaki belgelerden herhangi birisinin eksikliði halinde K.D.V. iade hakký, belgelerin tamamlandýðý tarihte doðmuþ sayýlacaktýr. Dolayýsýyla bu belgeleri tamamlamadan mahsup talebinde bulunmamak gerekir.

2.4:) Belli Bir Sýnýrý (4.000 YTL.’yi) Aþan Mahsup Taleplerinde Aþan Tutar Kadar Teminat veya YMM Tasdik Raporu Aranacak, Bunlar Ýbraz Edilmezse Ýncelemeye Sevk Ýþlemi Yapýlacaktýr:

Bilindiði üzere, K.D.V. mahsuplarýnda genellikle teminat ve YMM Tasdik Raporu aranmamakta, mahsup talepleri vergi dairelerince incelenip sonuçlandýrýlmakta ve özel haller dýþýnda incelemeye sevk iþlemi yapýlmamaktadýr.

Ancak 99 No’lu K.D.V. Tebliði kapsamýnda yapýlacak söz konusu mahsup taleplerinde mahsuba konu K.D.V. tutarýnýn, her bir ay için ayrý ayrý olmak üzere 4.000 YTL. ve altýnda olmasý halinde yine teminat, YMM veya inceleme raporu aranmayacak, ancak belli bir aya ait mahsubu istenen K.D.V. tutarýnýn, 4.000 YTL.’yi aþmasý halinde, bu ay için K.D.V. mahsubu istenebilmesi ancak 4.000 YTL.’yi aþan kýsým için teminat mektubu verilmesi veya bu ay için YMM tasdik raporu ibraz edilmesi halinde mümkün olacaktýr. (Sermayesinin % 51’inden fazlasý kamuya ait olan kuruluþlarda teminat veya YMM raporu aranmayacaktýr.)

Görüldüðü gibi aylýk K.D.V. mahsubu istemek, gerekli belgeleri hazýrlamanýn yaný sýra teminat mektubu, YMM tasdik raporu külfetlerini de getirdiði için mükellefler, bu haklarýný kullanmayabilir veya yýllýk olarak kullanmayý düþünebilirler.

2.5:) Aylýk K.D.V. Mahsuplarýna Ýliþkin Diðer Esaslar:

Aylýk K.D.V. mahsuplarý hakkýnda 99 No’lu Teblið’le yapýlan açýklamalar dýþýndaki hususlarda 84 No’lu K.D.V. Genel Tebliði’ne bakýlacak ve bu Teblið’deki 99 No’lu Teblið’e aykýrý olmayan hükümlere uyulacaktýr.

2.6:) % 1 veya % 8’e Tabi Mallarýn Ýhraç Amaçlý Olarak Belli Kiþi ve Kuruluþlara Satýlmýþ Olmasý ve Ýhracatýn Gerçekleþmiþ Olmasý Durumunda Teminat ve YMM Tasdik Raporu Aranmayacaktýr:

Þayet Yurtiçinde teslim olunan % 1 veya % 8 ‘e tabi malý teslim alan;

* Bir dýþ ticaret sermaye þirketi ise,

* Bir sektörel dýþ ticaret þirketi ise,

* Teslimde bulunanýn % 50’den fazla payla hissesine sahip olduðu bir þirket ise veya

 Teslimde bulunanýn % 50’den fazla payla iþtirak ettiði bir þirket ise,

bunlara düþük oranla (K.D.V.’li olarak) teslim edilmiþ olan mal ihraç edilmiþ ise, bu teslimata isabet eden aylýk K.D.V. mahsup hakký için teminat ve YMM raporu aranmayacak incelemeye sevk iþlemi yapýlmayacaktýr.

Bu ayrýntýnýn konulmasýndaki amaç, % 1 veya % 8 K.D.V. oranýna tabi mallarý ihraç edenler yahut ihraç kayýtlý teslim edenler için geçerli olan kurallarýn, ayný mallarý yurtiçinde aracý ihracatçý kuruluþlara veya grup þirketlerine ihraç edilmek üzere satýþýnda da uygulanarak paralelliðin saðlanmasýdýr. Buna iliþkin detaylý açýklamalar 99 No’lu Teblið’in 1.4.2 No’lu bölümünde yer almaktadýr.

3.) Yýllýk K.D.V. Ýadeleri....:

2006 ve izleyen yýllara ait olup % 1 veya % 8 oranlý teslimden kaynaklanan iade haklarýnýn, yukarýdaki esaslara göre aylýk mahsuplar yoluyla kullanýlmamasý veya çeþitli nedenlerle kullanýlmamasý halinde, yýl kapandýktan sonra Ocak ve izleyen aylara ait K.D.V. beyannamelerinin herhangi birinde (en geç Kasým K.D.V. beyannamesinde) yýllýk olarak K.D.V. iade talebinde bulunulabilecektir.

Yýllýk iade tutarýnýn hesaplanmasýnda prensip olarak eski esaslar geçerlidir. Yýllýk K.D.V. iadesinin tespitinde iade hakký belirlendikten sonra bundan 10.000 YTL.’lik yasal haddin ve varsa 2006 yýlý içinde aylýk mahsup yoluyla alýnmýþ iade tutarýnýn düþülmesi gerektiði tabiidir.

Ancak 99 No’lu K.D.V. genel Tebliði, eskiden teminat mektubu ve YMM raporu gerektirmeyen yýllýk K.D.V. iadelerine yönelik mahsup iþlemlerini de 4.000 YTL.’yi aþmasý halinde teminata veya YMM tasdik raporuna tabi hale getirmiþtir.

4.) Aylýk ve Yýllýk K.D.V. Ýade Taleplerinin K.D.V. Beyannamesinde Gösteriliþ Þekli.....:

99 No’lu K.D.V. Genel Tebliði’nde indirimli orandan kaynaklanan aylýk ve yýllýk K.D.V. iade haklarýnýn beyannamenin hangi satýrýnda ve hangi kodla gösterileceði açýklanmýþtýr.

Bilgi edinmek için ilgili tebliðe bakýlmasý gerekmektedir.

Keyfiyet bilgilerinize arz olunur.             

                                                                                                        Saygýlarýmýzla

                                                                                                             YANIT

                                                                                            YEMÝNLÝ MALÝ MÜÞAVÝRLÝK

                                                                                         VE DENETÝM ANONÝM ÞÝRKETÝ

                                                                                                      VERGÝ BÖLÜMÜ





 
 
<< Baa Dn < nceki 1 2 3 4 5 6 7 Sonraki > Sona Git >>

Sonular 55 - 57 Toplam: 57

Ücretsiz Üyelik

Giri / ye Ol

Ekonomi

Teklif Ýstek Formu

teklif-iste.png

Duyurular


  ** 2017/040 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** 2017/039 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** 2017/038 No'lu Sirkülerimiz Web Sitemize Eklenmiþtir..
  ** Tam Tasdik Sözleþmelerinin Ocak Ayý Ýçinde Ýmzalanmasý Gerekmektedir.
  ** K.D.V. Ýndirim Ýþlemleriyle Ýlgili Tebligatlar Hakkýnda Duyuru
  ** ÇSGB Bölge Çalýþma Müdürlüðü Nezdinde Ýþyeri Bildirimlerinde Yapýlmasý Gerekenler
  ** Muhtasar Beyannameler Üzerinde Ülke Genelinde Yapýlan Ýnceleme
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý, Mükelleflere Karne Vermeye Hazýrlanýyor...
  ** Bildirimlerin Birleþtirilmesi Sonrasýnda, ÇSGB Ýþyeri Tescili Yapýlmamýþ Mükelleflere Ýliþkin Duyuru
  ** Sanayi ve Ticaret Odalarý Aidat Ödemeleri
  ** Yeni Yatýrým Teþvik Paketi Hakkýnda
  ** Elektronik Ortamda Düzeltme Beyannamesi Verilirken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
  ** "Hisse Senetleri ve Geçici Ýlmuhaberler" Konulu Deloitte Makalesi
  ** 2009-52 Sayýlý Sosyal Güvenlik Kurumu Genelgesi
  ** Anonim ve Limited Þirketlerin Asgari Sermaye Sýnýrlarýnýn Yükseltilmesine Ýliþkin Süre...
  ** Ýstanbul Vergi Dairesi Baþkanlýðý'ndan Kira Ödemelerine Ýliþkin Duyuru
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý Tarafýndan Hazýrlanan Çocuklara Yönelik Ýnternet Sitesi
  ** Motorlu Taþýt Vergileri ve Cezalar Kredi Kartý ile Ödenebilecektir.
  ** Kredi Kartý Pos Cihazlarý ile Yapýlan Satýþlarýn Kontrolüne Ýliþkin Maliye Bakanlýðý Açýklamasý
  ** Kredi Kartý Pos Cihazlarý ile Yapýlan Satýþlar Hakkýnda Maliye Bakanlýðý Açýklamasý
  ** Kurumlar Vergisi Mükelleflerinin Vergi Ödemeleri Hk.
  ** Basel II Uygulamasý Ertelenmiþtir.
  ** Mal ve Hizmet Alýmlarýnda Çekle Yapýlan Ödemelerde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
  ** Elektronik Ortamda Alýnan Faturalarýn Muhafaza ve Ýbrazý
  ** Denetim Kadromuza Yeni Katýlýmlar
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý'ndan E-Fatura Sistemi Ýle Ýlgili Duyuru
  ** Sanayi Sicil Belgelerinin Alýnmasýnda Deðiþiklik
  ** E-Beyanname Verilmesiyle Ýlgili Usul ve Esaslar
  ** Þirketimize ait "ttnet.net.tr" Uzantýlý E-Mail Adresinde Deðiþiklik
  ** Borcu Yoktur ve Mükellefiyet Yazýlarý Elektronik Ortamda Alýnabilecektir...
  ** Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý Dilekçematik Hizmetini Devreye Sokmuþtur...
  ** Ýnternet Üzerinden Verilecek Düzeltme Beyannameleri ile Ýlgili Usul ve Esaslar
  ** Yanýt Çalýþanlarýna ait @ Mail Adresleri
  ** Yanýt'tan Resimler

Vergi Takvimi

ubat 2024 Mart 2024 Nisan 2024
Pa Sa a Pe Cu Cu Pa
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Önemli Linkler


Google

Google

Þu An Online

uanda 1 misafir bal

Hava Durumu

booked.net

Ziyaretçi Sayýsý

Bugün2114
Haftalýk13617
Aylýk61176
Tümü241623